Sålde allt och flyttade hem – blev ledande i Norden
6 Apr 2018 kl: 00:00

Sålde allt och flyttade hem – blev ledande i Norden

1998 i Dala-Järna. Rickard Lyko är 16 år och har lovat sig själv tre saker: han ska aldrig flytta tillbaka till den lilla orten i Dalarna, aldrig driva eget företag och aldrig jobba tillsammans med en familjemedlem. Han kommer att bryta mot alla tre löften, men det är inte planen när han det året flyttar upp till Boden för att börja på ett skidskyttegymnasium.

– Min farfar ville att jag skulle bli frisör som resten av familjen. Jag hade andra planer, men även om jag hade velat så hade jag för dåliga betyg för att komma in på någon frisörlinje.

”Min farfar ville att jag skulle bli frisör som resten av familjen.”

År 2018 har Rickard fortfarande inte hållit i en sax – men förra året omsatte familjeföretaget 776 miljoner. Hår- och skönhetsföretaget Lyko är en av Nordens största e-butiker inom hårvård och skönhet och förutom sajten har de 40 fysiska butiker med 39 tillhörande salonger i Sverige och Norge. Jag träffar Rickard på kontoret som ligger ett stenkast från Norr Mälarstrand i Stockholm. Hit pendlar han från Dalarna med bil varje vecka och eftersom han är en sparsam person sover han på en säng på kontoret i stället för att ta in på hotell.

– Jag flyttade hemifrån när jag var 16 år och tog aldrig några studielån när jag pluggade. När man är van vid att leva på lite pengar blir det till en livsstil.

Hur får man då ett litet familjeföretag med en frisörsalong i Dalarna att bli ett av Nordens ledande hårvårdsföretag? Ett enkelt svar är att vara först med att ta in ett visst hästschampo i Sverige, omringa sig av duktiga personer, sluta titta på tv och satsa allt. Men det är också ett förenklat svar för de där fyra pallarna med hästschampot Mane ’n Tail – som hade hypats av Hollywoodstjärnor som Jennifer Aniston och Sarah Jessica Parker – stod kvar länge på lagret i Dala-Järna. Men det ledde till att de blev grossister och kunde köpa in plattänger till ett billigare pris.

 

För att kunna berätta hela historien behöver man börja med Frans Lyko – farfadern som ville att Rickard också skulle bli frisör. Han föddes i Polen och när andra världskriget bröt ut var han 24 år och nyutbildad frisörlärling. Efter stormningen av hans hemstad Gdynia deporterades han till ett koncentrationsläger. Frans Lyko överlevde kriget och kom 1945 till Dalarna där han startade herrfrisering i Vansbro.

– Tanken på att han i min ålder hade suttit i koncentrationsläger gör att man får perspektiv på livet. Och det är något jag har med mig när det kommer många nya invånare till Sverige nu – man måste ge alla människor en chans.

”Jag var aldrig bäst på något när jag växte upp, varken i skolan eller inom sporten, och jag tror att det har gjort mig rustad för att kämpa lite mer.”

Yrket gick i arv för Frans Lykos son, det vill säga Rickards pappa, som också blev frisör. Han öppnade företaget Hår & skägg på 70-talet och senare började även frisören Rita, Rickards mamma, att jobba på salongen. Och det är där, i den lilla orten Dala-Järna, som Rickard växte upp med en lillasyster och föräldrar som var egenföretagare. Han beskriver det som tryggt – det är en idyllisk liten by där han främst ägnade sig åt skidåkning.

– Att växa upp med föräldrar som drev ett eget företag har säkert påverkat mig. Det fanns ingen riktigt tydlig gräns mellan jobb och fritid och jag minns att min pappa, när jag och mina kompisar hade pallat äpplen, sa: ”Sådär får du inte göra, vi måste tänka på vårt rykte”.

Det var efter gymnasiet som Rickard fick upp ögonen för ett nytt intresse: ekonomi. Han hade precis som sin pappa börjat intressera sig för aktier och i Rickards drömmar var han börsmäklare på Wall Street. Eftersom han hade gått ut gymnasiet med icke godkänt i svenska och engelska läste han upp betygen på komvux och bestämde sig för att studera utomlands. Han pluggade i Brisbane och Kapstaden och tog sedan sin examen i ekonomi i Uppsala.

– Jag tog aldrig några studielån när jag pluggade. På somrarna fick jag nästan ihop en halvtidstjänst när jag jobbade med att lägga löparbanor på olika arenor i Sverige. Jag åkte runt i en husvagn som jag bodde i och under tiden jag pluggade körde jag även en del taxi.

 

Medan Rickard studerade utökade hans pappa frisör – verksamheten hemma i Dalarna med en hemsida där de sålde de hårprodukter de hade på salongen. Mellan klippningarna packade hans föräldrar varor i lunchrummet och Rickard hjälpte till med sajten på distans när han kunde. När han tog examen 2008 var det finanskris i Sverige. Han hade svårt att få jobb och bestämde sig för att göra det som han en gång sa att han inte skulle: flytta hem till Dala-Järna, driva eget företag och jobba med familjen.

– Jag sålde min bil och lägenhet i Uppsala, flyttade hem till pojkrummet och bestämde mig för att satsa allt på företaget. Jag belånade mig till max och fick familjen att göra detsamma. Om jag skulle flytta hem så skulle det inte bli ett misslyckande. Ibland får jag frågan om jag trodde att det skulle bli såhär stort och det gjorde jag faktiskt: jag såg inget annat framför mig.

Hår & Skägg blev Lyko och Rickard blev vd. De satsar mer på sajten och börjar anställa personal och blir redan samma år utsedda till Årets e-handlare. Hela familjen Lyko har sedan starten jobbat på företaget men i dag har Rickards föräldrar gått i pension, även om pappan fortfarande klipper kunder ibland. Systern driver en salong på Östermalm i Stockholm och Rickards sambo chefar över kundtjänsten på företaget. På frågan om de har en tydlig gräns mellan jobb och ledig tid svarar han nej och skrattar. Familjen har inte haft några större konflikter genom åren men
ibland har det blivit bråk.

– När jag hade flyttat hem till pojkrummet efter tio år och vi jobbade ihop dygnet runt skrek vi mycket på varandra. När man är familj vet man exakt vilka knappar man ska trycka på, men som tur var är ingen av oss särskilt långsint.

 

Rickard har ännu inga barn men om han skulle få det vet han inte om han skulle vilja att de arbetade inom familjeföretaget.

– Det är jättesvårt att svara på. Jag skulle nog inte vilja påverka det valet och när det gäller bolag vet man aldrig hur länge de finns kvar.

Sport var en viktig del i Rickards liv när han växte upp och konditionsträning är fortfarande det som får honom att må bra och kunna koppla av. För träningen är i princip det enda han sysslar med som inte är direkt kopplat till att driva företag.

– Jag var aldrig bäst på något när jag växte upp, varken i skolan eller inom sporten, och jag tror att det har gjort mig rustad för att kämpa lite mer. I företaget har jag omringat mig av människor som kan saker bättre än jag, för jag är fortfarande inte bäst på något och det är en stor vinst och väldigt skönt att jag kan erkänna det, att jag inte behöver hålla upp någon fasad. För att kunna utveckla ett företag måste man också utvecklas på ett personligt plan – alternativet är att avveckla sig själv.

Rickard har varit orädd och haft viljan att satsa. Bolaget skulle ha kunnat välja en säkrare väg och han skulle ha kunnat jobba mindre – men om man har svårt att hålla saker på en lagom nivå blir det inte så. Allt eller inget har varit hans melodi. För han beskriver sig som en tävlingsmänniska som ser en sport i allt och som drivs av tanken: Hur stort kan det bli – hur mycket kan vi växa? Tävlingsinstinkten har varit en av nycklarna till framgången men den har också sina baksidor. När han är stressad och något har blivit fel kan han exempelvis ha svårt att hantera humöret och det är något han jobbar på. Och fel blir det ibland men som man kan läsa på fler ställen än här så tenderar misslyckanden ibland också att leda till något bra.

”Det är klart att jag har fått offra saker men det är självvalt.”

Ett exempel hos Lyko var när de skulle byta plattform och det av misstag gick ut ett mejl om en orderbekräftelse till samtliga kunder. Rickard berättar i ”Framgångspodden” att hans mamma fick köpa Läkerol till honom medan han på löpande band fick besvara telefonsamtal från kunder som undrade vad det var frågan om. Efter att det hade gått ut ett mejl om missen lugnade det ner sig och den dagen gjorde de försäljningsrekord. Tydligen hade kunderna som fick mejlet blivit påminda om att de fanns och att de faktiskt borde beställa något. En lyckad miss med andra ord,
men knappast något att sätta i system.

Lyko har i dag omkring 500 anställda och de planerar att även gå in på den finska marknaden. Rickard har under de senaste tio åren jobbat hårt för att företaget hela tiden ska växa och gå framåt. Han tittar till exempel inte på tv och under bilresorna mellan Dalarna och Stockholm tillåter han sig inte att bara lyssna på musik. Eftersom han vill använda tiden till att bli bättre på det han gör så lyssnar han på ljudböcker och det är alltid managementböcker, aldrig fiktion. Man kan fråga sig om det alltid känns som att det är värt det?

– Ja, det gör det. Det är klart att jag har fått offra saker men det är självvalt – jag tycker att det här är väldigt roligt. Men ibland kan jag förstås bli lite irriterad på mig själv och tänka att jag ju inte behöver ägna en söndag åt att lyssna på en viss ljudbok – jag skulle faktiskt kunna göra något som jag bara tycker är roligt.

•••

Några viktiga årtal för Lyko

1945

Rickard Lykos farfar Frans Lyko överlever andra världskriget efter att ha suttit i koncentrationsläger. 1945 kommer han till Vansbro i Dalarna där han senare öppnar en herrfrisering.

1971

Stefan Lyko, Rickards pappa, öppnar Hår & Skägg i Vansbros grannort Dala-Järna. När Rickard växer upp arbetar båda
hans föräldrar på salongen.

2003

Salongen Hår & Skägg utökas med sajten Lyko.se där de börjar sälja och visa upp produkterna som finns på salongen.

2008

Lyko.se har blivit en större affärsverksamhet och Rickard Lyko, som flyttat hem till Dalarna, blir vd och bestämmer sig för att satsa allt på e-butiken. De anställer personal och blir utsedda till Årets e-handlare.

2013

Lyko har hunnit bli en av Nordens ledande e-butiker inom hårvård och utnämns till Gasellföretag av Dagens Industri.

2014

Lyko går samman med hårvårdskedjan Bellbox. De blir utsedda till Gasellföretag och årets Digitala Gasell av Dagens Industri.

2018

Lyko planerar att gå in på den finska marknaden.