Så utvecklar hon ICA Bankens medarbetare
14 Dec 2015 kl: 00:00

Så utvecklar hon ICA Bankens medarbetare

Merparten av ICA Bankens cirka 325 med­arbetare arbetar på kontoret i Borås. En av dem är kompetensut­vecklaren Sandra Petersson.

Möjligheter till karriärutveckling

Efter avklarad civilekonomexamen erbjöds Sandra tillsvidareanställning hos ICA Bankens kundservice, där hon jobbat extra under studietiden.

– Min plan var egentligen att bli revisor, men jag trivdes så himla bra på ICA Banken så jag valde att stanna kvar. När jag var yngre tänkte jag att jag aldrig skulle jobba på en bank, eftersom jag såg framför mig en person som bara vände papper hela dagarna. Men mitt arbete är väldigt långt ifrån den bilden.

När en tjänst i bemanningsgruppen på kundservice­ annonserades ut internt 2009 fick Sandra den. Där var en av hennes arbetsuppgifter att hålla i utbildningar för nyanställda, men efter hennes föräldraledighet 2013 fanns inte uppgiften kvar i gruppen. Sandra erbjöds istället möjligheten att vara med och ansvara för utbildningsportalen ICA Banken Academy och planera utbildningar för medarbetarna.

– ICA Banken satsar väldigt mycket på kompetensutveckling och medarbetarna ges förutsättningar att utvecklas och göra karriär. För den som vill finns stora möjligheter till intern rörlighet, både inom banken och i hela koncernen.

Många olika aktiviteter

Sandra beskriver sitt arbete som väldigt varierande.

– Jag har flera olika arbetsuppgifter och delar min tid mellan HR-avdelningen och bemanningsgruppen,­ så det är väldigt omväxlande. Jag träffar trevliga och duktiga människor hela dagarna och det allra roligaste är att skapa verktyg som jag vet kommer hjälpa dem att utvecklas. Jag själv utvecklas genom att ständigt få feedback från medarbetarna efter utbildningarna.

ICA Bankens medarbetare umgås ofta utanför ­arbetstid. Bland annat finns en personalklubb som arrangerar ett gäng uppskattade aktiviteter, från ­pyssel- och fototävlingar till fotboll- och innebandyspel.

– Hälsa prioriteras inom företaget. Vi får till ex­empel ett friskvårdsbidrag och det finns många olika alternativ på vad det kan användas till. Jag brukar köpa simkort i badhallen och gå på massage.

”Medarbetarna ges förutsättningar att utvecklas och göra karriär”

Tagit fram gemensamma värdeord

Under året har ICA Gruppen arbetat för att implementera de tre koncerngemensamma värdeorden som har tagits fram: Enkelhet, Entreprenörskap och Engagemang.

– Det som jag tycker är utmärkande för koncernen och som gör att jag trivs så bra är engagemanget.­ Här finns en kultur där alla brinner för ICA och för att hjälpa både kunder och kollegor. Enkelheten märks i att vi väljer enkla lösningar och har en tydlig kommunikation. Entreprenörskapet handlar om att se möjligheter och hela tiden vilja bli bättre. Vi har till exempel en process för att hantera kundernas förbättringsförslag.

Framför Sandra ligger nu arbetet med att vidareutveckla ICA Banken Academy.

– Vi ska både öka utbudet av utbildningar och utveckla dem som finns i dag. Sedan gäller det naturligtvis att tydliggöra värdeorden i våra utbildningar också.