Annons
Föregående Nästa

Så undviker du efter-semester-deppen

Så undviker du efter-semester-deppen
12 augusti 2013

Tillbaka på jobbet efter semestern med en känsla av meningslöshet där arbetslusten borde finnas? Vi har tipsen som får dig på banan.

Annons

Att komma tillbaka till jobbet, logga in på datorn och koppla bort out of office-mejlen känns allt annat än kul och motiverande  för många personer. Du är inte alls så utvilad som du borde vara. Du känner dig snarare trött, deppig och less i största allmänhet.

Enligt Dan Hansson, forskare vid Karolinska institutet, kan det ta ett tag att ställa om sig till det “normala” igen. Exakt hur lång tid är svårt att säga.

– Det varierar väldigt. Ju äldre vi blir desto längre brukar det ta att ställa om, säger han till sajten Forskning.se.

”Det gäller att försöka förlänga semesterkänslan.”

För att mildra chocken som det faktiskt innebär att byta från en (förhoppningsvis) kravlös tillvaro till en inrutad vardag kan det hjälpa att trappa upp sista veckan. Gå upp något tidigare varje dag. Kolla av mejlen någon eller några dagar innan det är dags att gå till kontoret.

Och för att inte uppstarten ska bli så massiv är det smart att inte börja en måndag, utan att trappa upp lite långsamt.

– Det gäller att försöka förlänga semesterkänslan och ett sätt kan vara att börja på en onsdag eller torsdag för att korta ned den första veckan. Ett annat sätt kan vara att planera saker ihop med vänner eller att göra aktiviteter som ger energi, säger Dan Hansson.

Om du ändå, efter flera veckor, känner känner en bristande livsgnista så fort du tänker på jobbet – fundera på om du verkligen är på rätt arbetsplats. Det är inte säkert att det är semestern som är boven i dramat.

•••

5 tips för att komma igång efter semestern

1. Försök att inte planera in för många aktiviteter på fritiden de första veckorna efter du har börjat jobba igen.

2. Trappa upp långsamt. Inse att det tar ett tag för hjärnan att komma tillbaka till sin forna toppform. Efter flera veckors ledighet är den inte lika alert som tidigare.

3. Håll helgerna öppna de första veckorna så du får tid att ta det lugnt. Du behöver energin.

4. Förlika dig med att du kanske har missat en del småsaker på jobbet under semestern, men det du behöver veta kommer du ändå få ta del av.

5. Hitta på något kul på torsdagskvällar så känns veckan automatiskt kortare.

Shortcut
Publicerad 12 augusti 2013
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Andreas Wirf

Andreas Wirf

Art Director
Linda Fritiofsson

Linda Fritiofsson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör