14 Sep 2009 kl: 00:00

Så söker du jobb via sociala medier

– Ge dig in och försök kommunicera med företag genom sociala medier, tipsar Carl Johan Magnusson som arbetar med sociala medier och omvärldsbevakning på en webbyrå och som själv använt sig av Twitter och bloggar i sitt jobbsökande.

 

Han menar att du blir bättre bemött om du tar kontakt med rekryterare och potentiella arbetsgivare via sociala medier än om du mailar eller ringer:

– Många företag vill hänga på trenden men vet inte hur. Därför blir de väldigt glada när man tar kontakt med dem via sociala medier. De tänker: ”Åh nytt medium häftigt, telefonen har vi använt sen 20-talet.”

Så hur ska du göra?

 

Carl Johans tips är att börja med att följa spännande personer och potentiella arbetsgivare på Twitter och se hur kommunikationen går:

Lek följa John, tala till dem på deras eget språk så att de känner att ”åh här är någon som kommer med bra tips på liknande saker som jag”. Lyssna först och prata sen tipsar han.

– I grund och botten handlar sociala medier om att byta kunskap med varandra. Det är en dela-med-sig-kultur. Den som bidrar med nyttiga kunskaper blir en mycket mer intressant person att följa.

 

När du följt personerna ett tag är det dags att ta kontakt. Eftersom du bara får använda 140 tecken i dina Twittermeddelanden måste du fatta dig kort. När Carl Johan sökte jobb i våras skrev han till exempel: ”Jag vill boosta mig själv som potentiell arbetstagare på er byrå” och inkluderade en länk till sitt cv. Ofta fick han som svar att det lät intressant men att företaget just nu inte sökte någon. Och det är här det gäller att utnyttja fördelarna med sociala medier jämfört med mail menar Carl Johan:

– Ligg i och bibehåll kontakten.

 

Han tipsar om att till exempel svara: ”Vad kul att det lät intressant, jag träffas gärna och presenterar mig själv även om det inte finns några jobb just nu.” Målet är att hålla igång kontakten, och helst att få träffa dem.

En blogg kan också vara ett bra marknadsföringsverktyg av dig själv på jobbmarknaden, Carl Johan sålde in sig till sitt nuvarande jobb via sin:

– Vissa säger att det är no-no att ha med en länk till sin blogg i cv:t men det beror på vad bloggen handlar om. Jag skrev branschspecifikt för att visa att sociala medier är ett ämne jag behärskar.

 

Carl Johan påpekar dock att en rekryterare kan hitta både din blogg och dina Twitterinlägg när han/hon googlar på dig, så tänk på vad du skriver:

– Samtidigt som det är fantastiskt med öppenheten ska man vara försiktig. Tänk på att du ska kunna stå för det som en potentiell arbetsgivare kan hitta om dig, säger han.

 

Nätverkande via webben behöver inte bara ske framför en dator. När Carl Johan läste i Mattias Åkerbergs blogg att han fixade en reklampub där branschfolk möttes på afterwork gick han dit, fast han ännu inte jobbade i branschen:

– Även om det inte är VD:ar och beslutsfattare som är där, får du kontakt med människor i den bransch du vill jobba. Alla relationer är bra relationer. I grund och botten handlar det helt enkelt om att våga ta steget att ta kontakt. Och att tro på dig själv, menar Carl Johan.

 

Följ Carl Johan på Twitter!