8 Aug 2012 kl: 00:00

Så ringer du dig till jobbet

Näst efter intervjun är Telefonsamtalet det läskigaste momentet i jobbsökandet. De flesta tycker att det är obehagligt att ringa en arbetsgivare om ett jobb. Så obehagligt att de aldrig gör det. Alltså borde den som faktiskt törs plocka upp luren hoppa fram till början av kön. Eller?

Allt hänger på vad du frågar. Även en arbetsgivare som är genuint nyfiken på att surra en stund tröttnar snabbt om du ställer självklara frågor eller svävar på målet.

 

 

 

8 tips – lyckas med telefonsamtalet:

 

1. Övervinn rädslan.
Engelsktalande kallar det ”phone fright” – rädslan att ringa och utsätta sig för risken att göra bort sig. Men att ta risker bygger upp självförtroendet, och ruschen efteråt är så skön att du längtar efter att kasta dig utför stupet igen. Nyckeln är att sluta tänka på det som ett krystat sätt att positionera sig och se det för vad det är: ett fullkomligt naturligt sätt att få svar på relevanta frågor.

2. Välj rätt tillfälle.
Att efter du har skickat in din ansökan ringa för att fråga ”om den kommit fram” eller ”hur många ansökningar de har fått in” är bara irriterande.
– Om du har bestämt dig för att ringa så är det bästa tillfället att ringa innan du skickar in din ansökan, menar Ingela Skullman, vd för Teamfactory.

3. Ha ett tydligt syfte.
Fråga inte bara för frågandets skull – det är lätt att genomskåda och gör att du kan uppfattas som en jobbig person. Ring för att få mer information om till exempel arbetsuppgifter och vilka förväntningar företaget har på personen de ska anställa.
– Dels gör ett sådant samtal att du framstår som intresserad, dels är det information som kan ge dig ett försprång – du kan få många tips på vad du ska fokusera på att lyfta fram i ditt CV och brev, menar Ingela Skullman.

4. Ställ smarta frågor.
– ”Kan du berätta mer om jobbet?” är en kamikazefråga, menar Jörgen Kihlgren, karriärcoach på fackförbundet ST.
Exempel på bra frågor är i stället ”Det står här att det ingår fyra-fem arbetsuppgifter i den här rollen. Var kommer tyngdpunkten att ligga?” eller ”Vad ser du blir den största utmaningen för den person som får jobbet?” Om du inte vet det kan du heller inte vinkla brevet. Eller ”De som jobbar med det här i dag, vad har de för bakgrund?” Det kan vara jätteintressant att veta.

5. Håll det kort.
Stressa inte, men pladdra inte heller. Maler du på i evigheter visar du bara att du inte förstår att man i arbetslivet oftast är ganska upptagen med att … jobba. Ta gärna hjälp av ett stoppur, och runda av innan du har kommit till fem minuter. Det går fortare än du tror.

6. Stå upp.
När du ringer, alltså. Diafragman sträcks då ut vilket gör att du andas friare och får starkare röst. Om du föredrar att gå omkring med luren, se till att du inte håller så högt tempo att du blir andfådd.

7. Kom ihåg namn.
Det lämnar en positiv efterklang om du tackar ”Anna” för hennes tid. Anteckna vem du pratar med – och varför inte receptionistens namn också? – så att du inte kallar Anna för ”Annika”. Eller ännu värre: ”Anders”.

8. Öva.
Om du har flera samtal att ringa, börja med det minst viktiga och jobba dig uppåt till det företag där du helst av allt vill arbeta. Övning ger färdighet så din presentation kommer att bli bättre och bättre för varje samtal.

 

 

 

LÄS MER

Omotiverad, oförberedd eller i fel kläder. Här är de värsta misstagen du kan göra på en intervju enligt åtta rekryterare på bland annat Microsoft och Adidas.
Du har landat drömintervjun men det som inte får hända händer. Du får en blackout. Du vet inte alls hur du ska besvara frågan eller vad du ska säga. Lugn! Shortcuts karriärakut räddar ditt skinn när allt är på väg att gå åt skogen.
Bussen fick punktering, hunden åt upp referensbreven…. Hur kan du rädda situationen som du blir sen till en jobb intervju? Här är rekryterarnas tips!