En briljant idé räcker inte – det behövs mer för att få riskkapitalägaren att vilja satsa pengar i ditt företag. Själva presentationen inför en potentiell investerare måste du se som ett säljmöte där du ska visa hur mycket du brinner för din sak. Det är här de flesta gör bort sig. Så här minimerar du riskerna:
1. Se mötet som ett säljmöte där din person är viktigare än din idé. Trovärdighet är ledordet och investerarna måste känna av din entusiasm.
2. Säljpresentationen ska vara saklig, konkret och innehålla vision, mål, plan över vad du ska göra, milstolpe för nästa år och i detalj vad pengarna ska användas till.
3. Träna på presentationen inför minst två externa personer.
4. Påvisa hur tillväxten ska ske och när i tiden bolaget ska säljas, så att investerarna vet när de får tillbaka sina pengar.
5. Spara alltid minst en tredjedel av mötet för frågor. Var beredd att svara på frågor om dig själv och din roll, men också om ekonomi och strategi.
6. Tänk dig in i investerarens situation. Om du själv gör en investering vill du till exempel ha bankkontot med högsta räntan. Det vill de också. Visa att du och ditt företag kan ge dem det.
7. Visa att du brinner för din idé. Om du inte tror på den varför skulle de göra det? De måste se glöden i dina ögon för att våga satsa på dig.
LÄS MER