7 Sep 2009 kl: 00:00

Så nätverkar du på nätet

– Internet har blivit ett enda stort socialt nätverk, menar Martin Weigert som bloggar om sociala medier. Han fick sitt nuvarande jobb via onlinenätverket Xing och tycker definitivt att man bör vara närvarande på sociala nätverkstjänster för att utnyttja potentialen som nätverkande på nätet har:

– Om jag letar efter någons namn på Google och inte hittar personen på några sociala nätverkstjänster tycker jag att det är konstigt. Det beror på bransch såklart, men om man jobbar inom näringsliv och media tycker jag definitivt man bör positionera sig på Google och utnyttja nätverksmöjligheterna online.

 

Enligt Martin bör man främst ha en profil på LinkedIn och Twitter. Sen är det ett plus i kanten att ha en blogg. Man bör också skriva kommentarer i andras bloggar. Och som bonus kan man skaffa en egen sajt, kanske med en blogg, en översikt över ens tjänster eller sitt cv.

– Sen är det viktigt att länka ihop allting. Så att man länkar från LinkedIn till Twitter och från Twitter till sin blogg och så vidare. Det är även bra för sökresultaten på Google, säger Martin

Och slutligen tipsar Martin om att fundera igenom vad man postar noga:

– Var försiktig med vad du skriver. När det väl är ute får du inte bort det.

 

 

Martins guide till nätverkande på nätet:


TWITTER:

Twitter är en mikroblogg där du kan posta korta inlägg (max 140 tecken) och följa andras uppdateringar.

 

Hur får man followers – användare som följer en – på Twitter?

Det viktigaste för att få followers på Twitter är att man skriver intressant och regelbundet och att man följer andra. Att man skickar länken till sina kontakter, till exempel via Facebook, och publicerar den på sin blogg. Målet med ditt twittrande bör vara att få så många followers inom din bransch och/eller intresseområde att du får hjälp om du skulle be om det.

 

Vilka ska man följa på Twitter?

Det unika med Twitter är att man får möjlighet att följa intressanta personer så nära (t.ex. en vd för ett stort företag). Följ de som intresserar dig och som du vill ska uppmärksamma dig.

 

Vad ska man twittra om?

Twittra ungefär 10 tweets om dan, själv twittrar jag fem till tio. Skriv om saker som du är bra på, som intresserar dig, som du åstadkommit (till exempel ”nu har jag skrivit den här tentan” eller ”nu har jag avslutat det här projektet”) och någon gång då och då tweets som avslöjar vem du är. Ett annat tips är att Twittra länkar till artiklar och dina egna åsikter kring dem. Det är intressant och visar vad du tror att du är bra på.

Fundera över vem som följer dig och vad de är intresserade av att läsa, och vem du vill att de ska tycka att du är. Samtidigt är det viktigt med trovärdighet. Att man skriver det som passar en och är sig själv. Man vill ju inte att någon blir intresserad av en och kallar en på intervju men så visar man sig vara någon annan än de trott.

Du kan skriva vissa roliga inlägg, men inte för många. Spara dem till Facebook. Det största felet tycker jag är att skriva till exempel: ”God morgon!” eller ”Nu går jag och lägger mig. God natt!” – det säger ju ingenting!

 

Hur tar man direktkontakt med någon på Twitter?

Man kan ta kontakt med en person genom att skriva ett inlägg och inkludera deras användarnamn, och så kan man skicka privata meddelanden om båda följer varandra. Ett annat bra sätt är att retweeta någon, det vill säga upprepa deras inlägg med en hänvisning tlll dem. Det visar den personen att du tycker det de sagt är intressant. Fast det bästa är att låta personen komma till dig, genom att skriva intressanta inlägg och framstå som en bra person.

 

Har du själv fått jobberbjudande tack vare Twitter?

Nej, men om jag skulle skriva på Twitter ”jag behöver jobb” skulle jag få erbjudanden. Ju fler followers man har som gillar det man skriver desto större chans är det att du får hjälp när du frågar.

 

 

FACEBOOK:

Kan man använda Facebook för att nätverka professionellt?

Visst kan du använda Facebook för att nätverka professionellt. Men då är det viktigt att du är försiktig med vad du postar, eller att du använder de inställningar som finns för att dela in dina kontakter i grupper och sedan bestämma vad de olika grupperna ska få se.

Du kan använda dina statusmeddelanden för att berätta om bra saker du gjort och följa sidor för arbetsgivare du vill jobba för, då får du nyheter från dem direkt i ditt nyhetsflöde. Hittar du rekryterare på företagens sidor kan du bli kontakt med dem.

 

EGEN BLOGG:

Kan alla blogga?

Alla kan försöka. Men man måste antingen kunna skriva bra, eller också ha en bra unik kunskap på ett specifikt område som människor är intresserade av att läsa om, och då kanske skriva kortare inlägg.

 

Vad ska man blogga om?

Man ska skriva om det man kan något om och det som passar ens bransch. Jobbar man till exempel med något specifikt kan man blogga om det, om man får för jobbet.

 

Hur får man besökare till sin blogg?

Det är svårt att få besökare i början om man inte gör något konstigt eller speciellt och uppnår en viraleffekt, då kan man ju bli känd över en natt. Annars kan det ta upp till fyra, fem månader. Många bloggar några veckor och ger sen upp. Men man måste stå ut med den första tiden, och blogga regelbundet och konsekvent. Se till att ha bra innehåll och skriv ofta och intressant. Och länka till andra bloggare så kommer de få upp ögonen för dig.

Tänk på att sökmotoroptimera bloggen – till exempel vill Google ha vissa ord i rubriker och ingresser, och mycket innehåll. Ju mer du utformar bloggen som Google vill desto högre upp kommer du i sökreultatet.

 

 

LINKEDIN:

På affärsnätverket LinkedIn kan du lägga upp ditt cv, samla kontakter, bli rekommenderad och dessutom se hur många steg det är mellan dig och någon du vill lära känna.

 

Ska man ha en profil på LinkedIn?

På LinkedIn kostar det att skicka meddelanden. Så främsta anledningen att ha en profil där är att man borde vara där, för att positionera sig på Google.

Här kan du följa Martin på Twitter: http://twitter.com/martinweigert