18 Aug 2009 kl: 00:00

Så marknadsför du dig online

Vad är internetmarknadsföring för något?

Internetmarknadsföring är marknadsföring med webben som kanal. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det man marknadsför har något med webben att göra, men internet är själva kanalen man använder för att få ut sitt budskap.

Några exempel på metoder för marknadsföring på nätet:

• Sökmotoroptimering (SEO)

• Sökmotorannonsering (SEM)

• Direktmarknadsföring via e-post

• Sociala media

• Engagement marketing

Sökmotoroptimering (SEO)

Det finns många sökmotorer på internet men Google är den som absolut flest människor använder. När du gör en sökning på Google får du upp en lista med tio resultat till vänster på sidan. Detta är det sk organiska sökresultatet. Det organiska resultatet är baserat på Googles teknologi för att söka och filtrera fram sidor på internet som är så relevanta som möjligt för din sökning. Alla vill naturligtvis hamna överst men det går INTE att köpa en position i den organiska listan och ingen kan heller garantera att de kan ”fixa” en viss position.

Sökmotoroptimering innebär bla att man redigerar en hemsidas källkod för att nå en så hög position som möjligt i det organiska sökresultatet. Om du själv har gjort din hemsida eller har kunskap om HTML så finns det en hel del tips på saker du enkelt kan göra själv för att optimera koden och nå en högre position för dina sökord.

Sökmotorannonsering (SEM)

Sökmotorannonsering innebär att man köper annonsplats på sökresultatssidor för vissa nyckelord. Det är framförallt Google AdWords man tänker på när man pratar om sökmotorannonsering men även Yahoo och Microsoft erbjuder liknande program. Dessa annonser visas till höger om det organiska resultatet och i vissa fall även ovanför.

Sökmotorannonsering är ett snabbt och kostnadseffektivt sätt att driva riktad trafik till sin hemsida, dvs besökare som är intresserade av det du har att säga/sälja. Man kan börja med en mycket liten budget och man betalar bara när någon klickar på ens annons. Man kan själv påverka position och klickpris. Denna typ av annonsering kallas ibland pay-per-click eller PPC.

Direktmarknadsföring

Direktmarknadsföring är inget nytt koncept men i och med webben tillkom en ny kanal i form av e-post. Den missbrukades naturligtvis genast vilket ledde till en hel arsenal av motmedel för att utplåna skräppost med blandade resultat. Att annonsera i ett nyhetsbrev kan ge bra resultat om mottagarna matchar din målgrupp. Som internetförsäljare är din egen kundlista din absolut största tillgång och bör vårdas därefter. Personer som redan handlat av dig en gång är benägna att göra det igen och e-post är ett perfekt sätt att kommunicera med dem. Var dock försiktig med e-post i reklamsyfte till folk du inte har en etablerad kontakt med.

Sociala media

Att marknadsföra sig via sociala media kan vara mycket effektivt om man väljer rätt kanaler och känner sin målgrupp. Med den här typen av marknadsföring vill man skapa medvetenhet och positiva associationer kring ett varumärke eller produkt. Gränsen kan vara luddig mellan social marknadsföring och PR. Hit räknas bloggverktyg som WordPress och Blogg.se, mikro-bloggande på sajter som Twitter, nätverk/communities som Facebook och MySpace, sajter med användargenererat innehåll som YouTube och Wikipedia samt sajter med prisjämförelser och omdömen som Kelkoo och Ciao.

Engagement marketing

Den här typen av marknadsföring innebär att man vill engagera en målgrupp till att entusiastiskt interagera med ett företag, varumärke eller produkt och etablera en känslomässig relation. Det vanligaste sättet är i form av sponsrade spel eller tävlingar där man kan vinna priser. Ett annat sätt kan vara att ge målgruppen möjlighet att påverka företaget genom att föreslå förbättringar av en produkt eller hjälpa till med att utforma en ny produkt. Coca Cola är ett föredöme inom detta område.

Text: Sylvia Oppenheim, www.adwordsbloggen.se

Bild: Erik Sainz