15 Dec 2009 kl: 00:00

Så läser rekryteraren ditt CV

Helena Keller, rekryteringskonsult på Manpower professional finance, sätter sig vid datorn. Med hjälp av den går hon igenom alla ansökningar som kommer in. Varje klick är ett steg på väg mot att avgöra vem som går vidare, och vem som inte gör det.

I dag är det ett uppdrag som ekonomiansvarig på ett medelstort företag som står på schemat. Utifrån en kravspecifikation, som Manpower har formulerat tillsammans med företaget, letar Helena efter kandidater som har rätt arbetslivserfarenhet och utbildning.

En ansökan klickas fram på skärmen.

– Det här följebrevet är jättebra. Kandidaten berättar vad som lockar med jobbet och vad personen kan bidra med, konstaterar Helena innan hon klickar fram personens arbetslivserfarenhet och utbildning.

– Det här känns som en bra grund att stå på. Här finns också en akademisk bakgrund, vilket är ett av kriterierna.

Efter en snabb titt på det personliga brevet är det klart. Den här kandidaten kommer att få ett telefonsamtal.

– I vissa fall kan jag komma igenom en ansökan på fem minuter, berättar Helena och klickar fram en ny kandidat.

– I den här ansökan finns det inget följebrev eller personligt brev. Det står ingenting om varför personen söker det här jobbet eller vad den vill göra, konstaterar hon.

Det behöver inte vara ett hinder, är personen intressant ringer de upp för att få veta mer. Men när Helena upptäcker att kandidaten inte har någon vidareutbildning, vilket är ett av kraven, tar det stopp.

Ytterligare en kandidat som har rätt arbetslivserfarenhet och utbildning tar sig igenom Helenas genomgång. Redan då står det klart att det just är kunskaper och bakgrund som styr.

– En del lägger mycket tid på att skapa en attraktiv ansökan. Men det kan snarare krångla till det. Det är bättre att göra den tydlig och stå för det man har gjort.

Fem tips som hjälper dig att lyckas med din ansökan:

1. Följebrevet ska vara tydligt och berätta vad du kan tillföra företaget – och vice versa.

2. Ansök snabbt, vänta inte. Ofta sker rekryteringen löpande.

3. Om du ska ringa till rekryteraren, fråga dig själv vad samtalet ska ge för mervärde – både för dig själv och för rekryteraren.

4. Var beredd på ett samtal. Se till att vara insatt i tjänsten du söker och varför den är intressant.

5. Ansökan ska vara tydlig och klar. Sälj dig själv, men var konkret.

Text Sara Wilk, sara@wilk.nu?Foto Jezzica Sunmo, jezzica.sumno@shortcut.nu