Karriärtidningen Womans Wall Street ger tio tips för dig som är nyanställd.
1. Ta en paus Ta en veckas paus mellan ditt nya och gamla jobb för att ladda batterierna och vara helt redo för nya utmaningar. 2. Kolla dina anteckningar från intervjun Repetera namn och titlar på alla som du träffade under intervjun, så att du kan hälsa på dem och uttala deras namn korrekt. 3. Studera Studera gamla nyhetsbrev, årsrapporter och pressklipp. Studera även företagets konkurrenter, för att få en bättre helhetsbild. 4. Ta reda på arbetstiderna Ta reda på när och var du ska anlända första dagen. Se till att komma dit trettio minuter tidigare än utsatt tid och lämna samtidigt som eller en stund efter dina kollegor. 5. Utstråla positiv energi Se ut och uppträd som att du är glad att vara en i gruppen. 6. Se bra ut Alla kollar in dig första tiden, så se till att du ser bra ut första dagen. Klä dig snyggt och lite bättre än vad företagets klädkod kräver. 7. För dagbok Skriv ner arbetsuppgifter, namn och nummer till viktiga personer, så att det ser ut som att du lär dig snabbt. 8. Var flexibel Förvänta dig utmaningar och ta emot dem med öppna armar. En flexibel attityd kommer att minska stressen både för dig och de andra. 9. Visa uppskattning Var snäll och tacksam mot alla som hjälper dig komma tillrätta. 10. Lyssna till 80 procent och tala till 20 procent Du får mer respekt i början genom att lyssna och lära dig av dina kollegor, än att försöka glänsa genom att visa vad du kan. |