Föregående Nästa

Så hittar du motivationen i höst

Så hittar du motivationen i höst
25 augusti 2011

Sommaren är slut och soliga stränder och vila byts mot pluggvardag, långa kurslitteraturlistor och tentor som väntar runt hörnet. Då är det lätt att tappa sugen. Så här hittar du motivationen!

– Lust och vilja (en målbild och ett varför) är min modell för motivation, säger livscoachen Emma Pihl. Här är hennes bästa tips för hur du hittar motivation inför plugghösten:

 

Inre motivation:

Din inre motivationen hittar du när du finner mening eller lust i det du gör.

 

1. Skapa din målbild – hur vill du att hösten ska vara och kännas och vad ska den resultera i? Försök hitta tillbaka till anledningen varför du pluggar det du gör och vad ditt personliga syfte med det är. Så här sätter du mål som passar just dig!

 

2. Inse att det kanske tar ett par dagar att komma in i pluggtempot, acceptera det och gläd dig åt de små sakerna som du får gjorda.

 

3. Det är viktigt att också ha en rolig fritid. Planera in guldstunder under hösten både privat och med kursarna. Skriv upp vad som gör dig glad. Bjud till exempel in till en grillkväll, eller unna dig en finmiddag eller en härlig promenad i naturen.

 

Yttre motivation:

Den yttre motivationen handlar om att göra något för att få något annat, att jobba för att få lön till exempel.

 

1. Vad som motiverar oss är individuellt, men kända, viktiga faktorer är uppskattning, beröm, känsla av kontroll, stöd och god kamratskap. Hitta vad som peppar just dig.

 

2. Sök peppning av andra. Fler känner som du, så försök att samarbeta om att skapa en hoppfull stämning med dina kursare. Men börja den peppande spiralen själv och vänta inte på andra: ”Det blir en bra höst! Kul att få sätta igång igen, spännande vad denna höst ska erbjuda för härliga tillfällen.”

 

3. Be om bekräftelse om du behöver det, från din lärare eller dina kursare.

 

 

Tackla tröttheten:

För en del är tröttheten värst. Efter att ha dragit sig i säng först framåt småtimmarna och förmodligen gått upp flera timmar senare än vanligt på sommaren är det inte alla som kan låta bli snoozeknappen och glatt hoppa upp i arla morgonstund:

 

1. Se till att få lite motion under dagen och ta små pauser med jämna mellanrum – vattenpaus, sträcka på sig, gå en omväg till föreläsningen och så vidare.

 

2. God struktur är viktigt, det vill säga att endast arbeta med en uppgift i taget. Hjärnan klarar inte av att arbeta med flera oavslutade projekt samtidigt under en längre tid.

 

3. Sug i dig ljuset. Se till att få lite sol- och dagsljus varje dag och gör sommaraktiviteter på helgerna så långt in på hösten du bara vill och kan.

 

 

Datum: 2011-08-25

Campus
Publicerad 25 augusti 2011
Föregående Nästa

Shortcut-teamet

Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Amanda Berglund

Amanda Berglund

Art Director
Therese Johansson

Therese Johansson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör