19 Sep 2011 kl: 00:00

Så får du pengarna tillbaka

Plötsligt står de där med nya erbjudanden om bättre avtal och låga priser. Du förbannar dig över att du tog den där genvägen genom köpcentret. Men eftersom det är fredag och klockan är mycket ger du vika, trots att du redan har ett abonnemang. Att ingå snabba avtal med säljare i exempelvis köpcentrum är en vanlig källa till missförstånd som kan få negativa konsekvenser.

 

– Många säljare kanske inte informerar om exakt vilka villkor som gäller. Den där uppgraderingen kanske i stället visar sig vara ett helt nytt abonnemang, och plötsligt har du två. Då gäller att veta vilka regler som gäller, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare i Stockholms innerstad.

 

 

Tjänster kan vara svåra att kompensera

En produkt som gått sönder kan oftast återlämnas till butiken utan problem. Framförs klagomålet inom garantin eller senaste tre år från köpet, men inom två månader från det att felet har upptäckts, har du rätt att få produkten lagad eller utbytt. En tjänst kan däremot vara svårare att kompensera. Att låta samma frisör som klippt den fula frisyren klippa en ny kanske inte känns särskilt roligt.

– De första sex månaderna fungerar reklamations-rätten som en garanti. Då är det säljaren som ska bevisa att det är ditt fel att varan eller tjänsten inte fungerar. Däremot kan man inte kräva att köpet hävs. Gäller det en tjänst har företaget rätt att åtgärda felet. Är det en frisör kanske det inte känns så kul, men enligt lag är det så, påpekar Maria.

 

 

Var påläst och understryk argumenten

Som konsument kan du aldrig vara säker på att företaget du handlat av vet exakt vad som gäller när något går sönder. Att därför kunna understryka sina argument med rätt paragrafer kan vara till stor hjälp när en reklamation görs.

– Genom att vara påläst visar du att du vet vad du pratar om och får troligen störst framgång hos företaget du köpt varan eller tjänsten av. Skriver du brev kan du avsluta med att säga att du tänker gå vidare med ärendet om ingenting görs.

Att vara arg och irriterad är knappast en bra lösning när katastrofen väl är framme. Men när så julafton kommer, snön stormar utanför fönstret och tåget står lika stilla som Poseidon-statyn är det lätt att låta känslorna svalla över. Trots det kan det vara smart att tänka över situationen och skriva ner några viktiga punkter innan företaget kontaktas.  
– Att gå i klinch direkt kan göra att motståndaren går in i försvarsställning. Då låser det sig. Var saklig, rekommenderar Maria.

 

 


→ Var så konkret och tydlig som möjligt. Undvik att blanda in känslor.
→ Se till att du har koll på vilka regler som gäller. Läs på hos Allmänna reklamationsnämnden eller vänd dig till konsumentvägledningen i din kommun.
→ Reklamera gärna skriftligt, då har du bevis om du behöver gå vidare med ärendet.

 

 

 

Så får du pengarna tillbaka, klaga, reklamera, Klaga smart – så gör du hos …

Har du någon gång känt att du vill gråta när frisören lägger ned saxen? Eller att inte ens din hund skulle äta maten du får på restaurangen?

» Så klagar du rätt i fyra vanliga situationer!