Annons
Föregående Nästa

Så drabbas din hjärna av multitasking

Så drabbas din hjärna av multitasking
07 februari

Du ska skriva ett viktigt mejl. Mobilskärmen lyser upp av ett nytt sms, kollegans skratt ekar över kontorslandskapet och din favoritlåt spelas i lurarna. Du ska fortfarande skriva mejlet. Tomas Dalström, författare och föreläsare, ger dig hjärnkoll på multitasking ­– och hur du tar makten över den.

Annons

– Det som sker i dag är egentligen galet. Vi arbetar definitivt inte på det sätt som hjärnan är utvecklad och det drabbar både individer och organisationer. Många jobbar på kvällarna eftersom de inte har hunnit med allt de skulle göra under dagen, och det påverkar hälsan negativt, säger Tomas Dalström.

Han har skrivit boken ”Din hjärna från 2008 är effektivare än den du har idag. Så kan du återställa den” och menar att det aldrig varit lättare att misslyckas. Kanske läser du den här artikeln med din mobiltelefon? Den spelar en nyckelroll i sammanhanget.

– Mobilt bredband och sociala medier slog igenom 2009. Tidigare blev vi inte så störda när vi gick omkring utanför jobbet – nu bär vi med oss den hela tiden och därför är det lättare att misslyckas.

Tomas Dalström.

Faran med aktiva kontor

Men det är inte bara mobiltelefonen som är tjuven. Öppna, och framför allt aktivitetsbaserade kontorslandskap, är en annan trend i jobbsammanhang som kan vara skadlig för koncentrationen.

– Det finns väldigt lite forskning om aktivitetsbaserade kontor, men problemet är att ögat alltid dras till rörelser och ljud. Det här är något som gjort att människan som art har överlevt och är inget du kan välja bort – det sker med automatik. Om du ska välja bort rörelser och ljud måste du bestämma dig för det, och då försämras dina möjligheter att göra annat.

”Om du gör det här samtidigt som dina kollegor fortsätter som vanligt kommer du att framstå som en stjärna.”

”Använder hjärnan till skräp”

Frontalloben hjälper dig att koncentrera tankarna på en uppgift och här tänker du de mest avancerade tankarna. Enligt Tomas Dalström kan man bara använda den effektivt i några timmar per dag. Och det är just den som får jobba när du ska trycka bort störningar.

– Då använder du den större delen av tiden till skräp. Det du gör tar längre tid och resultatet blir förmodligen också sämre. Du kommer inte ner i ett mentalt djup som gör att du kan skriva på det sätt du borde kunna göra, förklarar han.

Lär känna – och lyckas

När du multitaskar får du sämre minne, din uppmärksamhet minskar och det tar längre tid att komma in i en ny arbetsuppgift. Dags att ta kontroll, med andra ord. För samtidigt som Tomas Dalström hävdar att det aldrig varit lättare att misslyckas, menar han också att det aldrig varit lättare att lyckas – om du känner till hur hjärnan fungerar.

– Synliggör dina tankar och beteenden. Hur ofta kollar du mobilen och sociala medier? Sätt upp regler och bestäm dig för att inte ha mobilen på under vissa tider. Sitter du i ett kontorslandskap? Gå in i ett tyst rum eller be din chef om att få jobba hemifrån en halvdag. Om du gör det här samtidigt som dina kollegor fortsätter som vanligt kommer du att framstå som en stjärna – utan att behöva anstränga dig särskilt mycket, säger Tomas Dalström, och fortsätter:

– Men det viktigaste av allt är att ta reda på hur hjärnan fungerar. Det är först då man förstår varför man ska göra den här förändringen.

Detta är en återpublicering.

Klara Stefansson
Publicerad 07 februari
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Andreas Wirf

Andreas Wirf

Art Director
Linda Fritiofsson

Linda Fritiofsson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör