Så blir du roligast på jobbet

Foto: Foto:

På jobbet 12 Dec 2012 00:00

Vill du bli mer kreativ och jobba snabbare? Då är humor ditt bästa vapen. Här är fyra tips som gör dig roligast och populärast på jobbet.

Tänk dig en arbetsplats där du möts av skratt i korridoren, där chefen skämtar om sig själv och vänder på mötesdagordningen under devisen ”vi tar väl det roligaste först”. Skulle det kännas oseriöst? Eller skulle det tvärtom vara världens bästa företag?

Organisationskonsulten och före detta ståuppkomikern Mike Florette har skrivit boken ”Oväder i hjärnan – klimathot på jobbet”. Mikes slutsatser är att vi mår bra av att skratta, men inte bara det. Skrattet triggar också igång kemiska processer i hjärnan som gör att vi blir kreativa och lösningsfokuserade.

– När man har roligt glömmer man bort sig själv. Då försvinner den inre kritikern och nya idéer kan flöda fritt. Har du tänkt på hur många bra idéer som dyker upp när man sitter och spånar med sina kompisar? På ett stelt möte har vi svårare att få tillgång till den här kreativa sidan av oss själva.

Ladda inte upp med vitsar
Den som vill uttrycka sin komiska ådra på jobbet gör det bäst genom att skämta om sig själv. Självironi brukar gå hem i de flesta lägen. Till de som vill bli mer humoristiska, men inte riktigt vet hur har Mike några tips.

− Ladda inte upp med en massa vitsar, utan fånga i stället ögonblicket och kasta ut en rolig kommentar. Kanske kan du börja mötet med en anekdot från helgen? Det viktigaste är att det känns kravlöst och avslappnat.

Om du vill skapa en mer humoristisk arbetsplats så finns det dock vissa saker att tänka på menar Mike. Du får till exempel aldrig kränka någon genom dina skämt. Ett ”men jag skojade ju bara” räcker inte som ursäkt.
– Jag säger som Doktor Phil: Om någon kör över min fot så gör det lika ont, oavsett om det var meningen eller inte. Du kan inte styra vad andra tycker är roligt, men undvik själv till exempel sexistiska eller rasistiska skämt.

Men vad är det egentligen som avgör vad vi tycker är roligt?
– I grunden tror jag att vi skrattar åt samma saker oavsett kön eller ålder. Humor handlar mycket om identifikation. Men visst måste man tänka på att en femtioåring har andra referensramar än en tjugoåring. Jag skulle till exempel inte dra ett skämt om Ingemar Stenmark för en grupp högstadieelever.

4 tips − Så drar du skämten som lättar upp på jobbet:

1. Exkludera ingen
Gör alla delaktiga i dina skämt, i stället för att bara vända dig till vissa. Ju fler desto roligare som det brukar heta.

 

2. Självironi funkar bäst
Undvik att dra ett skämt om någon annan på jobbet, risken att du sårar någon är stor. Skämt på egen bekostnad brukar fungera alla bäst. Dessutom kommer du att ses som en skön person som vågar bjuda på dig själv.

 

3. Dra nytta av humorn
Visst är du som allra mest avslappnad och kreativ efter ett gott skratt? Utnyttja det genom att börja en brainstorming med ett roligt skämt eller kanske till och med att se ett roligt Youtube-klipp tillsammans?

 

4. Dra skämten live
Visst kan du skämta eller köra ironi i mejl eller sms om du känner kollegan väl, men en grundregel är att håll dig till skämt öga mot öga så att du inte blir feltolkad. Du vill inte riskera att få ett argt mejl tillbaka där personen undrar om du är helt dum i huvudet.

Jacqueline Fahlander
Publicerad 12 Dec 00:00

Kommentarer

Fler artiklar i kategorin På jobbet

Din Karriär

Nyanställd? Så förbereder du dig bäst

Att komma helt ny till en arbetsplats är inte det enklaste. Känslor som att vilja passa in, hitta vänner och göra bra ifrån kan lätt skapa...

Din Karriär

Bästa tipsen för att jobba hemifrån

Dagens teknik gör det möjligt för många att jobba hemifrån. Åtta av tio svenskar uppger att delar av deras arbetsuppgifter kan genomföras...

Din Karriär

13 frågor till dig som tänker säga upp dig

Funderar du på att säga upp dig? Vi bjussar på en checklista med 13 frågor du åtminstone borde ägna en tanke först.

Din Karriär

7 tips för dig som ska jobba i sommar

Snålt med semester i sommar? Vi ger dig checklistan som garanterat toppar solfaktorn på jobbet.

Din Karriär

Så märker du om kollegan ogillar dig

Relationsexperten Charlotte Sander om de tydligaste signalerna – och vad du kan göra när du märker att kollegan hyser dolt agg mot dig.

Dela artikeln

Favoritmarkera

Fler artiklar

Fler artiklar »

Filmer

Fler videos »