2 Okt 2008 kl: 00:00

Recept till Högkonjunktur

Inom idrotten har man redan sedan den första vinnaren och förloraren utsågs förstått att inställningen spelar roll. Vi påstår att den lågkonjunktur som det nu pratas så mycket om är självskapande. Vad hade i stället hänt om alla nyheter hade rapporterat om hur bra det går? Säkert hade det investerats mer, för även i näringslivet skapas vinnare utifrån mental inställning.

Nyligen ringde en VD och frågade ”om vi kunde komma till dem en timme och ifrågasätta allt de gör”. Exakt samma orsak till varför vår Stefan Engeseth som anställd ofta nästan fick sparken, idag hyr samma företag in honom för att ifrågasätta men då kallas det workshops. Just nu märker vi en stor efterfrågan på kunskap till förändring. Därför har vi skapat recept som skall inspirera utan att någon får sparken.

Recept till er högkonjunktur:

1. Många har synlig historik. Skapa en synlig framtid, så alla kan gå åt samma håll. Skapa synlighet genom att sätta upp allt på en vägg som ni kallar högkonjunktur.

2. Gör dina egna tidningsomslag på Magmypic.com, som bilden ovan.

3. Skapa en anti-jante kultur. Dela ut priser som skall leda till förändring. Till exempel månadens bästa skryt, mod, misslyckande, framtidsvision, galet. Företag som IKEA och Dell är byggda på att prova sig fram.

4. Ställ dumma frågor en gång i timmen. Tävla i vem som kan ställa de dummaste frågorna. Till exempel, om vi var en bankomat, vad skulle kunderna ta ut då?

5. Kartlägg gränsen för vem som är kund respektive inte kund. Ta sedan bort gränsen så blir alla är kunder.

6. Skapa gemensamma frukostar under temat högkonjunktur. Diskutera hur ni vill att det skulle vara och ta er sedan dit.

7. Gör alltid mer än det förväntade.

8. Gör egna skrivbordsunderlägg som här av vår högst ödmjuka Stefan Engeseth. Ladda ner Stefan helt gratis som skrivbordsunderlägg: 1280×800, 1440×900, 1680×1050.

Läs mer inspiration mot högkonjunktur ifrån våra tidigare nyhetsbrev: Roliga resultat, talangträdgård, kreativa tips, fler tips. Då behöver ni snart inte göra era egna tidningsomslag.

Citera oss gärna, men ange källan DetectiveMarketing.com