1 Mar 2008 kl: 00:00

På männens planhalva

Jessica har länge haft som mål att arbeta med speldesign för att vara med och utforma framtidens spel. Därför valde hon att läsa dataspelsutveckling med inriktning mot design på högskolan i Skövde. När Starbreeze sedan behövde speltestare, QA, sökte Jessica och fick jobbet.

– Media brukar ge en felaktig bild av vad en speltestare är. Klichén är att visa upp den typiske datanördskillen och få det att låta som att han bara spelar hela dagarna. Det största jobbet ligger dock i felrapportering, feedback och förslag på förbättringar, berättar hon.

Att Jessica är oerhört engagerad och brinner för det hon gör går inte att missa. För henne är det bästa med jobbet att få vara med och förändra en spelupplevelse till det bättre och att dagligen befinna sig i en miljö där allt kretsar kring spel. Nackdelen är stressen. Att vara ensam tjej tycker Jessica personligen inte är ett problem.

– Hur man upplever att arbeta i en mansdominerad bransch är högst personligt. Rent generellt sticker man ut som tjej vilket kan ge både positiva och negativa reaktioner. Mitt råd till tjejer är att läsa in sig på fakta om spel och spelbranschen och när någon frågar vad dom inte kan, istället berätta vad dom kan.

Att tjejer inte spelar är en myt. Att det finns mycket få kvinnliga spelutvecklare är, dessvärre, sant. Jessica betonar hur viktigt det är för branschens utveckling att fler kvinnor söker sig dit och ett sätt att nå målet tror hon är att visa upp de kvinnor som är verksamma.

– Kvinnliga förebilder är en stark drivkraft för att locka fler. Jag tror inte det är många kvinnor som förstått de personliga utvecklingsmöjligheter som finns. Förebilder är ett bevis för att det är möjligt att bli hörd och göra karriär. Självklart finns det även positiva effekter med att skilja sig från mängden.

– Din arbetsansökan sticker ut och rekryteraren tar sig säkert en extra titt på ditt cv och dina arbetsprover. Däremot får du inte jobbet bara för att du är tjej.

Hur spelen och branschen förändras om kvinnorna blir fler är inte helt enkelt att sia om. Förhoppningsvis blir mångfalden större, branschen mognar ytterligare och alla får chans att hitta ett spel som passar just dem. Jessica har i alla fall en bestämd uppfattning om vad hon vill göra.

– Jag vill ge spelaren mer än bara tillfällig underhållning. Spelaren ska kunna utvecklas tillsammans med karaktärerna, lära känna dem och bli engagerad i vad som händer. Hur det är att vara actionfigur, antihjälte eller racerförare har jag redan upplevt. Däremot inte hur det är att vara en katt som klättrar på hustak eller en varg med en flock att styra. Jag tror även på spel om historia, religion och mytologi där fokus inte ligger på lärandet utan på underhållning. Det hade varit underbart att spela ett riktigt roligt spel och efteråt inse att det lärt en allt om den nordiska gudavärlden.