16 Sep 2010 kl: 00:00

På Handelsbanken har du möjlighet att driva din egen utveckling

Under ett sommarvikariat i kassan på ett av Handelsbankens kontor i Göteborg förstod Katarina Ljungqvist att hon hittat rätt. Nu, 21 år senare, är hon glad att hon litade på magkänslan och vågade lägga planen på att bli skattejurist på hyllan.

Vad fick dig att fastna för Handelsbanken?
– Det lokala kontoret var en perfekt start för mig. Där såg jag hur viktig du som medarbetare är, och att du har stora möjligheter att påverka ditt arbete. Redan som sommarvikarie fick jag ta ansvar och jag kände att det fanns stora utvecklingsmöjligheter inom banken.

Hur har din resa inom banken sett ut?
– Efter sommarvikariatet väntade ett traineeprogram och därefter fick jag jobb på Mölndalskontoret. Så småningom började jag intressera mig för att arbeta med företagskunder. Det var få jobb lediga inom området, men jag blev erbjuden en tjänst på ett mindre kontor i Landvetter. Det var inte vad jag hade tänkt mig, men när jag ser tillbaka inser jag att det var ett viktigt steg för mig. Där fick jag utvecklas och fick min första chefstjänst. Sedan dess har jag jobbat som kreditanalytiker, kreditchef i två olika regionbanker och varit kontorschef. 2002 kom jag tillbaka till Göteborg från Malmö och sedan 2008 arbetar jag som rörelsechef.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Mitt nuvarande jobb är en rolig mix av alla delar som jag arbetat med tidigare inom banken. Jag stöttar kontoren och har tät kontakt med våra kontorschefer. De arbetar brett och har både privatpersoner och stora, internationella företag som kunder. Ibland behöver de bolla idéer och då kan jag dela med mig av mina erfarenheter. Jag gillar också att ingå i ledningsgruppen. Det ger mig möjlighet att arbeta med exempelvis förändringsfrågor.

Ni arbetar både lokalt och globalt. Berätta!
– Det är alltid det lokala kontoret som har kundansvaret. Affären hanteras av kontoret som kunden är knuten till, oavsett om det är en lokal eller internationell affär. Som kontorschef delegerar du ansvaret till medarbetare på kontoret, eller till specialister på våra enheter i Sverige och utomlands.

Vilka utmaningar ser ni framöver?
– Vi måste hänga med i omvärldsförändringar, samtidigt som vi arbetar med en långsiktig syn på affär och relation. Vi måste vara lyhörda för våra kunders förändrade beteende och förväntningar. I dag erbjuder vi till exempel tillgänglighet i många fler kanaler, än för bara några år sedan.

Hur ska jag som medarbetare vara för att trivas hos er?
– Du ska tycka om att påverka och ha ett eget affärsdriv. Du har alltid ett stöd bakom dig, men du får inte vara rädd för att ta för dig. Här har du möjlighet att driva din egen utveckling.

Hur är det att vara nyanställd inom banken?
– Tillsammans med din chef gör du en handlings- och utvecklingsplan. I början handlar jobbet om att skapa en bra bas att stå på. När du har jobbat några år finns det flera vägar att gå. Vi internrekryterar våra chefer och ledare och du har möjlighet att arbeta både i Sverige och utomlands.

 

 

Text: Linnéa Medelberg