Föregående Nästa

På Collector drivs framgången av unga talanger

På Collector drivs framgången av unga talanger
12 december 2017

En fejkad kultur driver inte framgång – man måste leva sitt varumärke. Det menar Liza Nyberg, Collectors vd och vinnare av Magnet Awards. En påtaglig energi och ett färgstarkt engagemang präglar nischbanken där Liza vill fortsätta utveckla en företagskultur som kommer från medarbetarna själva.

Vinnaren av Magnet Awards – Årets hederspris inom employer branding heter Liza Nyberg och är sedan några månader vd för Collector Bank. Hon minns känslan när hon första gången klev in genom dörrarna och vad som avgjorde att hon tackade ja till uppdraget:

– Det fanns en enorm energi och ett engagemang som jag inte hade upplevt någonstans tidigare. Collector är en digital nischbank som vill göra skillnad. Både för sina kunder och för sina medarbetare. Arbetsmiljöns inredning i färgskalan chockrosa, lila och orange sänder ut tydliga signaler om ett lika färgstarkt och ungt bolag, där medelåldern ligger på 34 år.

Collector Bank började sin resa som tillväxtbolag för 18 år sedan. En händelserik utveckling tog bolaget till börsen. De senaste åren har fokus varit rekrytering och att utveckla kunderbjudande och bolag. När Liza kom in som vd fortsatte hon därför arbetet med företags- och ledarskapskultur, vilket är något hon värdesätter otroligt mycket.

– Våra medarbetare är unga och vana vid snabb återkoppling. Därför måste Collector ha ett ledarskap som återspeglar organisationen och som inte är påklistrat.

Att företagskulturen är kärnan i ett företags framgång är en erfarenhet som Liza tagit med sig från sina tidigare vd-roller. Det är också en av anledningarna till att hon fått utmärkelsen Årets hederspris under Magnet Awards.

– Det går inte att fejka sig till framgång. Jag tycker om människor och i rollen som vd är jag Liza och ingen annan. Det är ett ärligt ledarskap och det spiller ner på resten av organisationen.

Collector har byggt upp en IT-avdelning på 170 medarbetare – en ung och agil organisation. Liza menar att morgondagens bank måste ha medarbetare som vill ta stort eget ansvar och känner att de kan påverka.

– Att göra medarbetarna till ambassadörer är det bästa sättet att rekrytera, menar Liza. För att möta det växande behovet av IT-medarbetare har Collector Bank inlett ett samarbete med Academic Work. Genom traineeprogrammet Collector Academy kommer 15 deltagare få en intensivutbildning i programmering och därefter fortsätta sin utbildning under ett år tillsammans med Collectors utvecklingsteam.

För att söka till programmet behöver man inte ha bakgrund inom IT. Det är viktigare att ha motivation, vilja och driv.

– Det här är ett sätt för oss att hitta nya talanger inom IT och ge dem en fantastisk kickstart i sin karriär. I gengäld kan de bidra med energi och nytänkande in i vår organisation, menar Liza.Add New

Collector Banks IT-organisation bjuder även in till kontinuerliga kunskapsluncher. Ett initiativ som kommer från medarbetarna själva.

– Det finns en inneboende vilja att lära sig något nytt och dela med sig av sin kunskap. Det är något vi är väldigt stolta över, avslutar Liza.

Eva Rydinger
Publicerad 12 december 2017
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Andreas Wirf

Andreas Wirf

Art Director
Linda Fritiofsson

Linda Fritiofsson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör