Föregående Nästa

Så motiveras vi av att få gåvor

Så motiveras vi av att få gåvor
10 april

Mekanismen bakom en gåva är att den undermedvetet motiverar, för att inte säga mycket starkt påtvingar, mottagaren till en motprestation. Hur många gånger har du till exempel inte själv bjudit någon på fest eller middag för att redan nästa vecka få tillbaka en inbjudan (motprestation) från samma person?

Handen på hjärtat, hur hade du reagerat om denna inbjudan hade uteblivit?

Det finns egentligen inte något enkelt sätt att komma runt kravet på en motprestation för den som blir erbjuden en gåva och som väljer att ta emot den. Eller ännu bättre får den lagd direkt i sin hand av säljaren. Detta knep används bland annat av en religiös sekt som lägger en blomma i din hand och sedan erbjuder dig att köpa en bok. Att tacka nej, eller lämna tillbaka en gåva, anses ju inte vara helt politiskt korrekt.

Möjligheten att alltid säga nej är normalt endast förbehållet tjänstemän inom den offentliga sektorn som inte bör ta emot gåvor då dessa uppenbarligen kan leda till en mutanklagelse. Använd därför inte gåvor för att vinna sympati inom den offentliga sektorn utan använd då istället beröm och smicker som dessutom är gratis och nästan fungerar lika bra.

I praktiken kommer du att finna att det är mycket få personer som vågar säga nej till en gåva även om det ibland vore klokt att inte ge efter för en säljare som förstår innebörden av att utnyttja en gåva på rätt vis. Var dock beredd på att du som säljare en dag kanske kommer att stöta på en professionell inköpare som meddelar att han måste följa företagets policy för gåvor, vilket med största sannolikhet är en ren nödlögn, för att inte hamna i fällan. Självfallet kommer han att tacka för gåvan men välja att avstå den väl medveten om den påtvingande konsekvensen som en gåva ger.

När det gäller valet av gåva så är det din fantasi som sätter begränsningen. Just nu är det populärt att ge bort företagspresentationer med videofilmer på ett USB-minne. I förra veckan träffade jag en person som hade köpt ett domännamn till sin flickvän med utgångspunkt från hennes passion i livet. Han vill gifta sig med henne och behöver ett ja.

Om du själv har något bra exempel på en gåva som har fungerar bra för dig så skriv gärna en kommentar till denna artikel. Observera även att alla gåvor inte alltid får avsedd effekt och att fel gåva kan skapa ångest hos mottagaren. Hur var det egentligen med den ”fina” julklappen som du gav senast?

Värt att notera avslutningsvis är att en gåva samverkar starkt med det psykologiska ”vapnet” sympati eftersom den samtidigt ökar sympatin för givaren av gåvan. En av världens rikaste män för ett mjukvaruföretag är ett exempel på hur en gåva kan användas för att köpa sympati. Ett annat exempel är ett stort sökföretag som ger bort tjänster gratis på Internet men som samtidigt tjänar stora pengar på annonser. Inte kan man tala illa om ett sådant företag. Din gåva kan även bli verkningslös om din potentiella kund väljer att ge uppdraget till sin vän istället för till dig med vilken han känner en starkare sympati.

Den här krönikan publicerades för första gången i Shortcut den 17 mars 2008.

Hans Leijström
Publicerad 10 april
Föregående Nästa

Shortcut-teamet

Amanda Berglund

Amanda Berglund

Art Director
Gustav Felander

Gustav Felander

Webbredaktör
Therese Johansson

Therese Johansson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör