Ny på jobbet? Så blir du poppis bland kollegorna
11 Maj 2015 kl: 00:00

Ny på jobbet? Så blir du poppis bland kollegorna

De flesta vill vinna sina kollegors tycke och respekt. Som rekryteringskonsult på Proffice i Falun har Martin Ogemar dagligen kontakt både arbetsgivare, kandidater och konsulter som är ute hos olika kunder på uppdrag. Han vet vad som efterfrågas och går hem.

– Ett trevligt bemötande och ett ärligt leende är något som alla uppskattar, oavsett bransch. Det är så otroligt lätt att man kommer och suckar på måndagsmorgonen, men det få tänker på är att det smittar av sig och kan dra ner hela arbetsgruppen.

Och vem håller inte med om det? Pepp är alltid bättre än depp. Men det är viktigt att energin är genuin, framhåller Martin Ogemar.

– Vi människor är väldigt känsliga för när något känns oäkta eller påklistrat.

Vad stör vi oss mer på?
– Inkompetens ett väldigt vanligt irritationsmoment. När någon inte kan göra sitt jobb skapar det ju merarbete för alla andra, och det är så klart inte uppskattat. Detsamma gäller när folk överlag inte tar ansvar – att man kommer sent och går tidigt eller inte plockar undan disk efter sig, att man helt enkelt inte drar sitt strå till stacken.

Något mer som får oss att lacka ur?
– Folk utan fingertoppskänsla som inte fattar att de stör när de sätter sig med kaffe när kollegan sitter och jobbar mot en tight deadline. Eller någon som uttrycker sig klumpigt, bara dyker in i ett samtal och inte känner av situationen först. Ofta är det dock inte bara en enskild egenskap vi stör oss på, men ”många bäckar små”, som man säger.

Så hur ska jag göra för att bli poppis då?
– Gör precis tvärtom från ovanstående! Se till att bli duktig på ditt jobb och ansträng dig för att vara lyhörd och se upp för att skrävla om din egen förträfflighet. Det är visserligen lite jantelag och något typiskt svenskt (amerikanerna är ju till exempel precis tvärtom) men vi uppskattar generellt att arbetsinsatsen får tala för sig själv och har väldigt lite till övers för skryt.

Något hemligt vapen i kampen om kollegornas hjärtan?
– Bli den där personen som gör det ”lilla extra” och agerar proaktivt. Det kan vara allt från att tömma komposten när det behövs till att vara den som ser till att alla externa presentationer är snyggt layoutade. Det finns oerhört många fina egenskaper som smyger under radarn i det vardagliga arbetet. Men när den vanligtvis väldigt soliga kollegan en morgon kommer in som ett åskmoln och går förbi utan att säga hej, då märks det. Eller när den som alltid kommer tio minuter före alla andra och tar sig tid att koka kaffe plötsligt är sjuk eller har slutat – då förstår folk plötsligt vad de tagit för givet.

Berätta – hur är din drömkollega?
– Mina bästa kollegor är de jag känner förtroende för – både på det privata och professionella planet. Någon som är öppen och ärlig. De flesta organisationer säger sig ha högt i tak, det låter fint på pappret men i realiteten är det inte alltid så, därför tror jag folk gillar personer som är genuint trevliga – men vågar bita ifrån när situationen verkligen kräver det.