Linda fick förtroende och utmanades från dag ett på Unilever
31 Okt 2016 kl: 00:00

Linda fick förtroende och utmanades från dag ett på Unilever

Unilevers välkända varumärken och ambitiösa hållbarhetsarbete lockade Linda Arnason till företagets Future Leaders Programme. Under två år har hon gjort tre rotationer inom marknadsförings- och strategiroller.

Vilka förväntningar hade du på programmet?

– Jag hade satt ribban väldigt högt och räknade med ett par intensiva år. De förväntningarna infriades verkligen – jag kastades in i arbetet och utmanades från dag ett. Min första roll var som Assistant Brand Manager på GB Glace i Sverige. Ganska snart fick min chef en ny tjänst inom Unilever, så jag fick ett större ansvar än planerat. Med bra stöd från teamet och chefen blev det en fantastisk start på traineeperioden.

Vilka andra roller har du haft?

– Efter ett halvår på GB Glace roterade jag vidare till en liknande roll inom sköljmedelskategorin, där jag bland annat arbetade med Comfort i Sverige och Finland. Sedan arbetade jag ett år i Rotterdam som europeisk Category Strategy Assistant för alla våra varumärken inom hushållsrengöring och maskindisk. Där fick jag jobba nära kategorins ledningsgrupp med strategi och analys, vilket gav en bra inblick i beslutsfattande på högre nivå inom Unilever. Att bo och arbeta utomlands var en utmaning både professionellt och privat, men fantastiskt roligt och utvecklande. Det var en riktig höjdpunkt!

Vad är det bästa med att vara trainee?

– Att du får testa olika områden och känna vad du själv tycker är kul. Det kan ju visa sig vara något helt annat än det du trodde när du studerade. För mig var traineeprogrammet en perfekt start på karriären.

Hur ser din framtid på Unilever ut?

– För några veckor sedan slutade traineeperioden och jag började som Brand Manager för Oral Care i Sverige. Där ingår Pepsodent och Zendium, två superspännande varumärken som jag nu ska driva på ett långsiktigt hållbart och lönsamt sätt. I rollen jobbar jag med allt från att analysera försäljning och marknadsdata till att sätta starka mediestrategier och skapa kreativa kampanjer i butik. Som Brand Manager har du ett stort ansvar för din produktportfölj, samtidigt som du jobbar väldigt nära andra funktioner inom Unilever. Här jobbar alla hårt och vill vinna – tillsammans.