19 Sep 2011 kl: 00:00

Klaga rätt − så gör du hos …

 

Frisören:

Kontakta den salong där behandlingen utförts. Ofta beror reklamationer på missförstånd i kommunikationen. Lyssna på din frisör och rådgör. Ta gärna med bilder för att förtydliga.

 

I många fall finns begränsningar i vad man kan uppnå beroende på hårets kvalitet. Kompensationen kan variera. En återbetalning behöver inte alltid vara lösningen. På Björn Axén lyssnar man först till kunden.
– Att hjälpa kunden med en ny behandling kan ibland vara ett bättre sätt att rätta till problemet än att betala tillbaka pengarna. Vi för alltid en dialog med kunden och kompenserar på det sätt som passar kunden bäst, säger Kristina Lindman, ansvarig för kundrelationer på Björn Axén.

 

 

Restaurangen:

Säg till på plats om du inte är nöjd. Då kan restaurangen direkt ge återkoppling och rätta till problemet. Ersättning kan ske genom till exempel ny mat eller kompensation på notan.

 

Konkreta synpunkter uppskattas ofta och ger företaget möjlighet till förbättring.
Under måltidens gång frågar vi alltid gästen om allt är till belåtenhet. Då ska man våga säga vad man tycker, säger Lisa Andersson, restaurangchef på Grill.

 

 

Flygbolaget:

Du kan alltid kontakta flygbolagets personal på plats, men för utförligare återkoppling kan det vara bättre att ringa eller mejla företagets kundservice vid ett senare tillfälle.

 

Vissa företag har bokningskontor med separata öppettider.
Vi följer de lagar och regler som gäller för flyg. Är ditt flyg till exempel försenat mer än två timmar ska du få mat och dryck. Söker du ersättning behöver du komma ihåg att spara dina kvitton. Vi på SAS rekommenderar våra kunder att kontakta oss via hemsidans webbformulär, säger Mia Lindström, ansvarig för kundrelationer på SAS.

 

 

Mobiltelefonoperatören:

Välj det sätt som passar dig. Många operatör har både telefon-, mejl- och chattsupport. Vissa företag som till exempel Telia kan även kontaktas via Twitter och Facebook.

 

Se till att ha alla nödvändiga uppgifter som kund- eller ordernummer till hands för snabbare service. Men undvik att blanda in för många kockar i soppan.
– Att ringa runt och engagera flera personer med samma fråga är inte så bra. Det bästa är att hålla sig lugn och saklig. Vi försöker vara snabba med att svara på kundfrågor från konsumentsidor, men även på bloggar och forum, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

 

 

 

Så får du pengarna tillbaka, klaga, reklamera, Så får du pengarna tillbaka

Vill du veta mer om hur du klagar smart och får pengarna tillbaka?

» Här är tre tips du inte kan vara utan!