Föregående Nästa

Jobbtiteln – vår jobbidentitet

Jobbtiteln – vår jobbidentitet
19 mars 2009

Brukar du presentera dig som ninja på jobbet som du just kammat hem?

Nej, förmodligen inte. Men den ökade globaliseringen har gjort att folk överlag strör jobbtitlar omkring sig som visitkort på en mingellunch.

Titlar som Chief Technical Officer eller Key Account Manager får oss inte att höja på ögonbrynen längre. Att ha en yrkestitel är för många en viktig del av jobbidentiteten. Men ibland förändras de till något som är mer än bara en titel. Som PHP ninja*. Trodde du att det var ett skämt? Icke, sa Nicke. Titeln ”ninja” är i dag faktiskt en allt vanligare syn på amerikanska jobbsökarsajter. En ninja är en programmerare som är kvick och flexibel. Dessutom lockar titeln rätt typ av folk, nämligen sådana som fattar grejen, menar amerikanen Jason Fried, grundare av webb2.0-företaget 37 Signals.

I Sverige har vi inte kommit riktigt lika långt med ”kreativa titlar”, men utländska titlar är vanliga, framför allt inom ekonomi- och teknikbranschen. Officer och Manager är vanliga titlar.
– Om man har benämningen Officer, till exempel Chief Technology Officer eller Chief Financial Officer har man det yttersta ansvaret för teknikavdelningen, ekonomiavdelningen och sitter med i ledningsgruppen, säger Magnus Grönblad, headhunter på bolaget Hipero.

En annan vanlig beteckning på visitkortet är Manager.
– Vad en Manager är skiljer sig lite beroende på kultur och företag, men generellt kan man säga att man inte nödvändigtvis har personalansvar. Vanliga titlar är Key Account Manager som syftar på en person som ansvarar för några få stora konton eller kunder.
Även titeln Sales Manager är vanlig, säger Magnus Grönblad.

”En ninja är en programmerare som är kvick och flexibel”

Eftersom hierarkin är viktig i många utländska företag har användningen av  Manager skapat flera andra nivåer. En person som är mer erfaren kallas i stället Director, till exempel Account Director. Och personer ännu högre upp i hierarkin kan kallas Account Executive eller Senior Account Director.
– Det är viktigt att man försöker matcha titeln om man gör internationella affärer. Är din kund Senior Vice President kanske inte du ska använda dig av titeln Account Manager för då får man kanske inte access till de seniora personerna hos kunden i ett första skede.

I vissa fall går titelhysterin dock alldeles för långt, menar Magnus Grönblad.
– I dag används titlar för att locka folk inom vissa branscher, till exempel duktiga säljare inom en het marknad. Det finns Key Account Managers som ansvarar för 30-40 konton eller bara sysslar med nyförsäljning, något som ligger långt från den ursprungliga betydelsen.

* PHP syftar på hypertext preprocessor, ett populärt skriptspråk.

 

Miguel Guerrero
Publicerad 19 mars 2009
Föregående Nästa

Shortcut-teamet

Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Amanda Berglund

Amanda Berglund

Art Director
Therese Johansson

Therese Johansson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör