Föregående Nästa

”Jag drogs till den inspirerande och innovativa atmosfären”

”Jag drogs till den inspirerande och innovativa atmosfären”
23 maj 2016

Vandringsryggsäckar, cykelhållare och takräcken. Karl-Johan Magnusson ser fram emot en ljus framtid med spännande produkter inom både nya och gamla produktområden.

Karl-Johan Magnusson i sin roll som Vice President Product Development ansvarig för Thules produktutveckling. Han är uppväxt med Thule, som alltid funnits i hans hembygd.

– Redan innan jag jobbade här associerade jag Thule med innovation och kvalitet, säger han.

Berätta, vad gör du på jobbet?

– Thule är ett företag som utvecklar en mängd olika produkter relaterade till friluftsliv och transport, exempelvis cykeltillbehör, barnvagnar och takboxar. Mitt huvudansvar är att resursplanera och säkerställa att vi har den kompetens vi behöver. Inom det team jag jobbar har vi ett antal olika funktioner, allt från testning till industridesign, som alla är resurser kopplade till vår forsknings- och utvecklingsverksamhet. Vi har också många tajta samarbeten med våra olika anläggningar världen över, framförallt med våra kollegor i USA. Vi är ett globalt företag vilket givetvis innebär att vi har mycket utbyten mellan länderna, både kompetens- och arbetsmässigt.

Vad är roligast med ditt jobb?

– Det är fantastiskt att se hur produkterna växer fram i vårt utvecklingsarbete, men också hur individerna utvecklas och växer i sina roller. Jag jobbar i Hillerstorp som ju är ett litet samhälle där Thule alltid har varit ett av de största företagen. De har varit ett dragplåster som hjälpt mindre företag att starta upp. Flera av dessa är i dag våra leverantörer. Här har det alltid pratats positivt om Thule, och jag lockades av den inspirerande och innovativa atmosfären.

Hur skiljer sig Thule från andra arbetsgivare?

– En av våra styrkor ligger i att vi är ”lagom stora”. Trots att vi inte är ett jättestort bolag är vi tillräckligt stora för att ha allting inhouse, vilket gör att vi kan följa hela produktens utvecklingscykel på plats. Det kan man tappa om man jobbat i ett stort bolag som lägger ut mycket av jobbet på andra.

Hur ser ni på er framtid, vad händer härnäst?

– De senaste tre åren har vi växt kraftigt och det kommer vi fortsätta att göra. Vi expanderar inom våra traditionella kategorier så som cykelhållare och takboxar, men också inom nya kategorier. Till exempel har vi en serie cykelbarnstolar och multifunktionella barnvagnar, dels för citymiljö men också för löpning. Eftersom vi jobbar globalt så jobbar vi också mer över gränserna, till exempel med vårt team i Colorado, USA, som bland annat utvecklar våra sport- och laptopväskor. Allt som allt ser vi väldigt ljust på framtiden, helt enkelt.

Andrea Mogren
Publicerad 23 maj 2016
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Amanda Berglund

Amanda Berglund

Art Director
Therese Johansson

Therese Johansson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör