Annons
Föregående Nästa

”Intraprenörer är bortglömda hjältar”

”Intraprenörer är bortglömda hjältar”
23 mars

Personlig utveckling, pionjäranda och passion. Charlotte Haegermark och Rebecka Carlbergh är intraprenörsduon på Combitech, ett oberoende teknikkonsultbolag inom Saab, som vill rikta strålkastarljuset mot intraprenörens mångsidiga roll.

Annons

– Intraprenörer är företagets bortglömda hjältar. De har alltid företagets bästa i åtanke och drivs av en stark inre kraft att genomföra idéer så att verksamheten kan bli ännu mer framgångsrik. Trots det finns det väldigt lite kunskap om hur intraprenörskap fungerar och vad man behöver för motivation och belöning för att fortsätta innovera, säger Charlotte Haegermark.

Charlottes och Rebeckas intraprenörskarriärer startade med ett genuint intresse för människor, insikter om hur spelplanen för företag har kastats om – och en innovationstävling hos arbetsgivaren Saab.

– Vi ville veta hur bra dagens företag är på att ta in omvärlden och justera sina erbjudanden så att de matchar de personer på insidan som verkar likt entreprenörer; nyckelpersoner som driver förändring och utveckling med stor passion, uthållighet, social kompetens samt kommunikativ och operativ förmåga, berättar Charlotte.

”I intraprenörens dna ligger att ständigt utforska nya vägar.”

Duon tog fasta på sina insikter och skickade in en idé om en intraprenörsplattform till Saabs innovationstävling.

– Kort sagt handlar idén om att skapa rätt förutsättningar för företagets mest drivna, högpresterande individer så att företaget kan säkerställa en strukturerad, kontinuerlig ström av innovationer – och så klart att individerna utvecklas personligen. Vårt bidrag mottogs positivt, och vi fick hjälp att ta idén vidare, säger Rebecka.

Läs mer: Experten: ”Du måste våga vara lite otrogen mot det egna företaget”

Vilka fördelar finns med att vara intraprenör?

– Oj! Först och främst går den personliga utvecklingskurvan rakt uppåt. I intraprenörens dna ligger att ständigt utforska nya vägar och möjligheter, lära sig mer, ta hjälp från andra, skaffa sig mentorstöd och mycket annat. Det är ett otroligt roligt uppdrag där man får använda många olika tekniker och kompetenser för att ta sig fram internt, säger Charlotte.

För att få ut det mesta av ett intraprenörskap gäller det att företaget är med på noterna – men intraprenören måste även själv göra reklam för sin roll.

– Det behövs ledare som har kunskap och kan se och förstå intraprenörers behov. En öppen, transparent kultur som uppmuntrar till eget tänkande, experimenterande, ifrågasättande och tillåtande av ”misstag”. Samt fristäder där de normala processerna och strukturerna inte finns, där andra spelregler gäller, säger Rebecka.

”Vi vill inspirera fler att tro på sin inre kraft.”

– Men individen själv har också ett ansvar. Att vara intraprenör är en roll som man tar om man själv inser att man har dessa förmågor. Företag jobbar med talangprogram, men just intraprenörsrollen glöms ofta bort. Därför har individen ett ansvar i att marknadsföra sig som en intraprenör internt och utbilda sin omgivning i vad begreppet innebär – hur man fungerar och beter sig som intraprenör, fortsätter Charlotte.

Varför vill ni inspirera fler till att bli intraprenörer?

– Vi ser så mycket potential i människor som inte kommer fram. Intraprenörer har ett starkt behov av att få tänka själva, reflektera, känna frihet i att kunna komma med idéer och förslag på egen hand utan att ha fått en redan färdig lösning. Vi vill inspirera fler att tro på sin inre kraft, att man har så mycket mer att ge, avslutar duon.

•••

6 tips för att bli en intraprenör

1. Hitta likasinnade för att inte känna dig ”konstig” eller annorlunda eftersom du är duktig på att se saker som andra inte tidigare sett.

2. Identifiera vilka personer i verksamheten som du kan få hjälp av, som kan ta dig närmare ditt mål – och håll dig undan från energitjuvar som kan döda din passion.

3. Var kommunikativ och lär dig sälja dina idéer internt. Utan att kunna förklara din idé och vilket värde den tillför är du ingen intraprenör.

4. Den operativa förmågan måste finnas där – att kunna genomföra och ta idén vidare. Annars blir det mycket snack och lite verkstad och du förlorar din trovärdighet som intraprenör.

5. Ta hand om din idé ett tag innan du berättar om den – risken finns annars att den blir nedslagen av personer som har andra motiv än du.

6. En intraprenör brinner starkt för sin vision och engagerar sig mycket. Lär dig hantera motgångar och reglera dina känslor beroende på vem du möter.

Therese Johansson
Publicerad 23 mars
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Andreas Wirf

Andreas Wirf

Art Director
Linda Fritiofsson

Linda Fritiofsson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör