Föregående Nästa

”IKEA vill spegla ett samhälle med plats för alla”

”IKEA vill spegla ett samhälle med plats för alla”
16 augusti 2017

IKEAs vision om en ”bättre vardag för de många människorna”, gäller alla människor. Verkligen alla människor.

Mångfald är ordet på mångas läppar, men vad innebär det egentligen och varför är det så viktigt? Anna Paulsson, nytillsatt Diversity & Inclusion Specialist på IKEA, berättar om mångfaldens många dimensioner och hur de får människor och företag att växa.

Din tjänst är helt ny på IKEA, varför behövs en Diversity & Inclusion Specialist?

– Det behövs eftersom mångfald är oerhört viktigt, men samtidigt ganska svårt att få till på ett bra sätt. Nu ligger IKEA redan väldigt långt fram i sitt mångfaldsarbete, könsfördelningen är jämn på såväl chefs- som medarbetarnivå och en dryg fjärdedel av alla anställda har utländsk bakgrund – för att nämna några exempel. Men vi kan och vill bli ännu bättre. Inte minst kopplat till inkludering av de som av olika anledningar lever i utanförskap. Just därför har IKEA tagit det hela ett steg längre och skapat min tjänst som Diversity & Inclusion Specialist för att se om vi kan nå ännu längre i arbetet för en representativ bild av samhället vi lever i. Min roll är att bygga vidare på arbetet inom mångfald och inkludering för IKEA i hela Sverige. IKEA har många fantastiskt fina och framgångsrika projekt som vi vill sprida vidare.

Kan du ge något exempel?

– Det finns många goda exempel, men jag lyfter gärna ett exempel från IKEA-varuhuset i Älmhult där 13 nyanlända varvade språkträning med praktik i varuhuset. Alla fick en utvald handledare som kunde guida i arbetet och samtidigt bli en kompis i det nya hemlandet. Av de 13 fick åtta senare sommarjobb i varuhuset. När man hör ordet mångfald är det lätt att man tänker på olika kulturer och härkomst, men faktum är att det ryms så mycket mer i begreppet mångfald. Ålder, funktionsvariationer, bakgrund och utbildningsnivå är lika viktiga aspekter att ta hänsyn till. I varuhuset i Malmö tog man fasta på utbildningsnivå och lät ungdomar utan gymnasiekompetens praktisera i varuhuset i kombination med studier. Hela 50 procent fick senare anställning hos IKEA.

Hur kommer arbetet se ut framöver?

– Vi har en fin grund att stå på, men kommer att arbeta än mer övergripande och strategiskt för att nå våra högt uppsatta mål. Mångfald är en förutsättning för ett globalt företag och dessutom IKEAs utgångspunkt i allt vi gör. Vår vision om ”En bättre vardag för de många människorna”, gäller naturligtvis alla människor oavsett etnicitet, kön, läggning, bakgrund, ålder och utbildningsnivå. Vi vill spegla ett samhälle med plats för alla. Det är ett sådant samhälle vi vill ha, för det är ett sådant företag vi är.

Liv Lövendahl
Publicerad 16 augusti 2017

Taggar

ikeamångfald
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Andreas Wirf

Andreas Wirf

Art Director
Linda Fritiofsson

Linda Fritiofsson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör