Föregående Nästa

Ikea jobbar för en positiv framtid

Ikea jobbar för en positiv framtid
10 juni 2014

Att förändra världen börjar alltid med små steg. IKEA tar bara fler, samtidigt. Tomas Lundin ansvarar för att leverantörerna håller vad IKEA lovar.

Tomas Lundin är Sustainability Manager på IKEAs Nordeuropeiska inköpsbolag. Tillsammans med sitt team arbetar han för att få alla leverantörer att leva upp till IKEAs hållbarhetsmål. Kravlistan är en av tillverknings­industrins absolut tuffaste. Om en leverantör inte håller måttet avslutas samarbetet.
– Kraven på säkerhet och arbetsmiljö är aldrig förhandlingsbara. När det kommer till tillverkning och processer tror vi mer på vägledning. På vår inköpsmarknad hjälper vi framför allt leverantörerna att bli mer energieffektiva, säger Tomas.

I teamet finns en specialiserad Energy Auditor som går igenom leverantörens verksamhet och kommer med tips på förbättringar. Det kan handla om allt från effektivare processer till att byta ut lysrör mot LED-lampor.
– Genom att bli mer energisnåla sparar leverantörerna pengar och rankas högre på vårt hållbarhetsindex. Det hjälper både miljön och gör våra partners mer konkurrenskraftiga i framtiden.

IKEA närmar sig 400 varuhus och 150 000 medarbetare världen över. Lägg därtill tusentals leverantörsföretag och 690 miljoner besökare år 2012. Det råder ingen tvekan om att IKEAs hållbarhetsstrategi People & Planet Positive kan göra skillnad på en global nivå.
– Fram till år 2020 ska vi ha dubblat andelen återvunnet eller återvinningsbart material i våra produkter. Ett annat mål är att göra verksamheten självförsörjande när det gäller energi. Vi har redan lagt solpaneler på många av våra varuhustak och gör en storsatsning på egna vindkraftverk.

Kunderna bidrar redan till People & Planet Positive-visionen genom att köpa mer hållbara varor, bland annat med nya pappersmaterial istället för plast och trä. I framtiden hoppas Tomas att de ska bli ännu mer engagerade.
– Vi vill satsa på återvinningscentraler vid varuhusen, där kunderna kan lämna in material som vi kan använda till nya produkter. Vi har även startat ett eget köp-och-sälj-forum på vår IKEA Family-sajt, där fungerande produkter kan byta ägare. Om alla gör en liten del kan vi åstadkomma stora resultat tillsammans.

Publicerad 10 juni 2014
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Amanda Berglund

Amanda Berglund

Art Director
Therese Johansson

Therese Johansson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör