Föregående Nästa

Hon har makten – över 260 miljoner tomtar

Hon har makten – över 260 miljoner tomtar
20 december 2017

Ingen jul utan Juleskum – svenska folket äter nämligen grandiosa mängder av de små fluffiga tomtenissarna. Susanna Karlsson, Brand & Portfolio Manager på Cloetta, har makt över våra juliga godisvanor.

Annons

Hur mycket skumtomtar äter vi kring jul?

– Under 2016 såldes drygt 1 600 ton Juleskum, vilket motsvarar 260 miljoner juleskumnissar. I snitt äter vi 26 tomtar per individ. Siffror som säger en hel del om hur pass folkkär produkten är.

Vilken makt har Juleskum för vårt julfirande egentligen?

– Juleskum har blivit en symbol för julen. Den har funnits i sin nuvarande form sedan 60-talet och många har ett starkt nostalgiskt och emotionellt band till produkten – den har verkligen letat sig in i folksjälen. En undersökning vi låtit göra visar att 77 procent av svenska folket tycker att Juleskum är väldigt viktigt att ha med på sitt julfirande. Att produkten endast säljs under en begränsad tid kring jul bidrar självklart till laddningen – det fungerar nästan som ett startskott för julen när skumtomtarna börjar dyka upp i butikerna.

Varje år tas även en ny årgångssmak fram. Hur går det till?

– Vi är ett helt team som jobbar kreativt med att ta fram intressanta smaker som ska väcka nyfikenhet och skapa buzz. Vi får otroligt många idéer och uppslag från konsumenter som hör av sig, engagemanget är enormt. Förra veckan hörde en kvinna av sig med ett väldigt intressant uppslag – sånt är väldigt kul!

Någon smak som har floppat?

– Vi försöker hela tiden att testa gränser och presenterade förra året smaken tomtegröt och kanel. Man kan säga att den blev ganska polariserad – några riktiga ”heavy buyers” som älskade den och en del som inte gillade den alls. Det blir alltid mycket debatt kring våra limited edition-produkter, vilket är superspännande.

Tycker du själv att du har makt?

– Jag har absolut ett stort inflytande i och med min roll som Brand & Portfolio Manager på Cloetta. Vilka strategier som ska sättas, vad produkterna ska stå för, till vem de ska kommuniceras och så vidare. Men i slutändan är det ändå konsumenterna som har makten, de bestämmer om produkterna är värda att lägga pengar på eller inte.

Vem tycker du har för lite respektive för mycket makt i Sverige?

– Jag tycker att det har skett en intressant maktförflyttning i samhället generellt, det ser man inte minst i den högaktuella ”Me too”-kampanjen som verkligen kastar om strukturer. Folk som har för lite makt får mer och tvärtom – personer med höga befattningar som utnyttjat sin makt blir avsatta. Orättvisor kommer upp i ljuset och ”vanliga” människor kan göra sin röst hörd i större utsträckning än för några år sedan i takt med sociala mediers framväxande roll.

Vem har mest makt över din jul?

– Det finns en pågående maktkamp i vår familj under jul – pappa som står för den traditionella matlagningen och jag och min syster som försöker förnya julmaten. Vi får se hur det går i år!

Therese Johansson
Publicerad 20 december 2017
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Andreas Wirf

Andreas Wirf

Art Director
Linda Fritiofsson

Linda Fritiofsson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör