Föregående Nästa

Hjärnexperten: 4 sätt att minska stress

Hjärnexperten: 4 sätt att minska stress
27 januari 2017

Har du stressen upp i halsen? Lugn, vi hjälper dig. Här är fyra handfasta tips från författaren och hjärnträningsexperten Mattias Ribbing.

Annons

Författaren och hjärnträningsexperten Mattias Ribbing vill förändra Sveriges syn på lärande och mental prestation. Med bakgrund som professionell utbildare har han länge utforskat hjärnans roll i hur man når mätbara framsteg, i arbetet och till vardags. Sin egen hjärna har han drillat att gå från normalbegåvad till att vinna SM i minne tre år i rad.

I podcasten 4Health listar han sina mest effektiva verktyg för att minska stress – och få mer gjort. Vill du stressa ner? Lär dig av hans fyra handfasta tips!

1. Gör en enpunktslista

via GIPHY

Många skriver långa att-göra- listor, men prova i stället att skriva ner en punkt för vad du ska göra just nu och sätt igång med det. Vad är allra viktigast? Det gör inget om du störs av något, eller om någon behöver hjälp, för du kan lätt flytta fokus tillbaka till det som står på enpunktslistan och fortsätta. Detta övar upp vårt fokus och lär oss samtidigt att vara flexibla.

2. Skala bort …

Träna på att börja skala bort saker omkring dig, på olika plan. Allt från att rensa appar i mobilen till att städa skrivbordet på datorn. Vissa saker kan du tillfälligt blockera, till exempel rycka ur internet under en begränsad tid för att komma igång med viktiga saker. Lägg märke till var informationsberoendena sitter. Att träna på att vara borta från Facebook ett tag gör att vi undviker stress, mår bättre och blir mer produktiva.

3. … men välkomna distraktioner

via GIPHY

När du väl har en enpunktslista är det okej med distraktioner. Välkomna dem! Om du behöver tystnad för att kunna jobba, börja öva på att hålla fokus genom att till exempel sätta på musik, eller ett klipp där någon pratar. Försök hela tiden dra fokus tillbaka till listan. Detta är bra att öva upp speciellt om du sitter i ett öppet kontorslandskap.

4. Möt dina känslor

via GIPHY

En viktig sak för att undvika stress är att ta tag i alla känslor som rycker i oss. Vi brottas alla med tankar och rädslor, och det är viktigt att hitta ett sätt att förhålla oss till detta. Inom många områden finns en tendens att jobba, jobba, jobba för att bli bättre och bättre. Då är det lätt att glömma relationer som kanske är ouppklarade eller saker man är nervös över. Att prova meditation eller hitta en vän att anförtro sig åt kan motverka stress.

Frida Svensson/Shortcut
Publicerad 27 januari 2017

Taggar

stress
Föregående Nästa