Föregående Nästa

GodEl kraftsamlar för en bättre värld

01 oktober 2015

För varje ny medlem skänker elbolaget 1 000 kronor direkt till insatser för människor på flykt.

OBS: Detta är en sponsrad artikel.

Förra veckan upplyste vi Shortcut-läsarna om hur de kunde hjälpa människor på flytt – genom att byta elavtal. Dennys Bello, kommunikatör på GodEl, förklarar hur satsningen fungerar.

Varför öronmärker ni 1000 kronor per ny medlem till insatser för människor på flykt?

– Det är viktigt att göra skillnad både på kort och på lång sikt. Hjälpen får inte utebli när flyktingkatastrofen väl hamnat i medieskugga. GodEl ger vinsten till välgörenhet istället för till aktieägare – och sedan starten för 10 år sedan har vi genererat cirka 40 miljoner kronor till våra välgörenhetspartners.

Vill du göra världen till en bättre plats? Byt elavtal i dag!

Vilka jobbar ni med?

– Det rör sig om organisationer som jobbar på något sätt för att hjälpa människor på flykt. När någon blir kund hos oss ser hen därför inte bara till att 1000 kr skänks direkt till insatserna för människor på flykt, den personen stödjer också sin valda organisation långsiktigt utan extra kostnad. Vi hoppas att detta kan fungera som en morot för folk att byta till ett elbolag som bara finns till av en enda anledning: att göra världen bättre.

Varför ska Shortcut-läsarna byta till GodEl?

– Jag ser inga skäl till varför de inte skulle byta. Jag har haft flera vänner som tyckt att det låtit för bra för att vara sant första gången jag berättat om GodEl: el till självkostnadspris märkt Bra Miljöval där vinsten går till välgörenhet. Det måste finnas en hake, har dom sagt. Men det gör det inte.

Om de fortsätter skaka på huvudet?

– Då har jag bett dem testa och förklarat att vi alltid erbjuder prisgaranti samtidigt som vi inte har någon bindningstid. Har jag inte lyckats övertala dem vid det här laget så har jag avslutat med att ställa frågan: vill du att pengarna från din elräkning ska gå till att göda en aktieägare eller mätta ett barn? Det har funkat varje gång.

Hur har kampanjen gått hittills?

– Vi har hittills fått in 175 nya kunder genom denna kampanj. Det blir 175 000 välbehövliga kronor till förmån för människor på flykt. Kampanjen håller på ett tag till – så vi håller tummarna för att det blir ännu mer.

Shortcut
Publicerad 01 oktober 2015
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Andreas Wirf

Andreas Wirf

Art Director
Linda Fritiofsson

Linda Fritiofsson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör