Gina Dirawi: ”Att bryta ihop i tv var underligt”
17 Dec 2012 kl: 00:00

Gina Dirawi: ”Att bryta ihop i tv var underligt”

Gina Dirawi, 22, slog igenom stort som en av programledarna i Melodifestivalen 2012. Hon utmanar fördomar genom sina fiktiva figurer och har utsetts till årets kvinnliga programledare. Nästa år leder hon Melodifestivalen tillsammans med Danny Saucedo. (Plats 6)

 

Vem  har inspirerat dig under året och varför?
Många har inspirerat mig, men den främsta personen har varit min pappa. Han har varit där och inspirerat mig till att inte falla in i ”pengar och materiella”- fällan som jag nog lätt skulle kunna göra samt påmint mig om att alltid vara tacksam och ödmjuk inför allt jag gör.

 

Vad har varit den största utmaningen under 2012?
Att ta in allt som hänt och njuta, jag är inte så bra på att ta åt mig cred och våga vila i det.

 

Hur ser planerna ut inför 2013?
Melodifestivalen och lite annat, ska bli spännande att se vad som väntar!

 

Vad tycker du själv är det uppstickigaste du gjort under året?
Att vara med i Melodifestivalen och vinna kristallen var ”uppstickigt”, men när jag var med i Sommarpratarna var det en helt annan känsla. Man påverkade människor och kände av medmänsklighet och fick massa lärdomar. Att bryta ihop i tv och berätta hur det var att växa upp med känslan av utanförskap, det var underligt, blottande och uppstickigt.

 

Sandra Olofsson, 29, har startat Glädjefabriken där marknadsföring och goda gärningar går hand i hand. (Heta listan)

 

Vad har varit den största utmaningen under 2012?

– Att försöka bygga upp ett namn för Glädjefabriken. Det är ett nytt koncept, och särskilt när man ska syssla med att göra något gott vill folk känna att de har en trovärdighet till företaget. Till och med att hitta de som vill ta emot mina goda gärningar har delvis varit svårt, folk har trott att jag skämtar. Det var någon som var helt övertygad om att jag ringde från Hassan och skulle sälja glädje.

 

Hur ser planerna ut inför 2013?

– Målet med företagsidén är att det ska gynna alla, eftersom man blir glad av att göra andra glada. Jag kommer därför utveckla tjänster där företag blir ännu mer involverade i processen för att jag tror att ju mer de får känna på vilken glädje de hjälper till att sprida, ju gladare blir de själva och ju mer motiverad blir man då att göra mer gott.

 

Vad tycker du själv är det uppstickigaste du gjort under året?

– Att starta företaget själv med en knapp budget och försöka nå ut med ett helt nytt koncept. Det gick så snabbt från att jag tog beslutet till att jag började köra så jag hade knappt hunnit spara några pengar. Men ibland är det bra med snabba puckar, så att man gör slag i saken. Det är alltid en början och för var dag som går kommer jag längre och längre ifrån att folk tror det är ett skämt när jag ringer.

 

 

Ashkan Safaee, 27, vd för

Unleash global där man fokuserar på beteenden och förändring inom organisationer och utmanar det traditionella sättet att leda. (Varma listan)

 

Vem har inspirerat dig under året och varför?

– Efter 27 år så har jag verkligen fått insikt i att mina förändrar är en stor inspirationskälla. De lämnade sitt hemland, gav bort pappas byggföretag och sålde sitt hem för en struntsumma för att flytta till Sverige. Med noll kronor på kontot startade de ett nytt liv. Det här året har varit extremt omvälvande, inspirerande och utmanande och jag har hela tiden tänkt att om de hänsynslöst kunde följa sitt hjärta så kan jag också det. Men inte bara att jag kan, jag måste. Skulle jag rada upp lite andra namn skulle jag nog säga mina kollegor och vänner, Swami Satchidananda, Brene Brown – och fantastiska Märet, som vägrar låta den där jävla cancern få bestämma hur hon ska leva sitt liv.

 

Vad har varit den största utmaningen under 2012?
– Att bygga ett företag från hjärtat och inte som alla tycker att man ska göra. Vanligen så verkar entreprenörsvärlden tro att alla måste jobba dygnet runt, stänga av sina vänner och stänga av sitt liv. Jag är snarare för entreprenörer och företagsledare som har kul, vågar chansa, vågar misslyckas och som inte tar allt på så jäkla stort allvar hela tiden. Att inte bara fokusera på omsättning och vinst utan också redan i början fokusera på vad man vill bidra med i världen, hur vi ska må i företaget och hur våra kunder ska må och känna när de handlar tjänster och produkter av oss.

 

Hur ser planerna ut inför 2013?
– Att ha riktigt kul, fortsätta att  yoga som en galning och att som företag påbörja våra första uppdrag utomlands. Mer än så vill jag inte planera. Det blir ju sällan ändå som man tänkt sig. Det blir alltid som hjärtat vill att det ska bli. Så tänka mindre och göra mer saker som känns rätt och kul.

 

Vad tycker du själv är det uppstickigaste du gjort under året?
– Det verkar som att i en värld när alla vill vara någon annan eller se likadana ut så är det mest unika och uppstickigaste man kan göra är att vara sig själv. Så, jag svarar att jag har varit mig själv. Med allt vad det innebär.

 

Marcus Hartwall, 32, vd för Glossybox, en prenumerationstjänst för skönhetsprodukter som blivit en hyllad bloggfavorit under året. (Varma listan)

 

Vem/vilka har inspirerat dig under året och varför?
– Mitt team. Har aldrig jobbat med liknande eldsjälar. Vi har jobbat dag och natt det senaste året för att etablera Glossybox. Utan deras engagemang och passion hade denna resa inte varit möjlig.

 

Vad har varit den största utmaningen under 2012?
– Att bryta gamla mönster. Glossybox är en helt ny marknadsföringskanal för skönhetsvarumärken. Ett helt nytt sätt att interagera med potentiella kunder som skiljer sig markant från traditionella marknadsföringskanaler. Att övertyga skönhetsvarumärken att satsa på Glossybox har varit mest utmanande.

 

Hur ser planerna ut inför 2013?
– Expansion! Vi kommer att lansera Glossybox i Norge i februari samt även en ”Grooming-box” för män. Svenska män är enormt modeintresserade och nästa steg blir att öka medvetandet och intresset för grooming- och skönhetsprodukter. En inspirerande utmaning!

 

Vad tycker du själv är det uppstickigaste du gjort under året?
Glossybox lanserades för ett år sedan och var då ett okänt företag och en obeprövad marknadsföringskanal. Det uppstickigaste vi gjort är att vi lyckas få mer än 100 skönhetsvarumärken att samarbeta med oss samt att det blivit ett av de mest omtalade och virala fenomenen under 2012.

 

 

Läs mer:

”De sa att jag var dömd att misslyckas” – möt fyra Uppstickare som bryter mönster

”Jag sa stå på Dramatens stora scen” – möt fyra Uppstickare med känsla för livet

 

 

» Se Topplistan med Uppstickarna 2012, plats 1-30
» Se Heta listan med Uppstickarna 2012, plats 31-65

» Se Varma listan med Uppstickarna 2012, plats 66-100