25 Mar 2009 kl: 00:00

Första hjälpen: deklarationen

Måndagen den 4:e maj. Då ska den vara klar, den där deklarationen. Har du ett aktiebolag måste du ha en auktoriserad revisor, men enskilda näringsidkare och handelsbolag kan klara sig själva om de vill. Kerstin Thynell är skatteinformatör på Skatteverket, och hennes första tips är kort och konkret:

– Håll ordning på dina papper och bokför löpande under året.

 

Finns det några nyheter i år som man måste känna till?

– Inte så många, men ett exempel är att nedsättningsbeloppet för egenavgifter som enskilda näringsidkare tidigare kunde göra är borttaget.

 

Det är svårt att veta vad man får dra av i företaget. Har du några tips?

– Du får bara dra av kostnader som rör näringsverksamheten. Är du osäker kan du ringa oss. Ibland är det en bedömningsfråga, till exempel om du vill dra av en utbildning. Gör då ett öppet yrkande – du talar om att du dragit av kostnaden och vilken utbildning det gäller. Sedan avgör Skatteverket om utbildningen är avdragsgill. Är du öppen med vad du har gjort slipper du straffavgiften du får om du dragit av en ogiltig kostnad utan att tala om det.

 

När betalas momsen då?

– När företaget registreras väljer du om du vill redovisa och betala en gång i månaden eller varje kvartal. Har du valt att redovisa momsen en gång om året betalar du den löpande under året tillsammans med den preliminära skatten. Det är viktigt att bokföra utgående och ingående moms löpande under hela året.

 

Går det att deklarera på nätet om du är egenföretagare?

– Om du har enskild näringsverksamhet kan du deklarera så gott som allt på nätet. Det enda du behöver är e-legitimation. För handelsbolag är det tyvärr än så länge inte mycket du kan göra via nätet. Där gäller fortfarande pappersblanketter.