Föregående Nästa

”Följarna byggde upp mitt självförtroende”

”Följarna byggde upp mitt självförtroende”
06 december

UPPSTICKARLISTAN 2017 – plats 11. Han är känd för sina smink- och humorvideor på Youtube, men har i år visat prov på ännu fler talanger. Thomas Sekelius, 20, har både släppt sin debutsingel och gjort den officiella Pride-låten – och nu vill han fortsätta förmedla viktiga budskap med sin musik.

Annons

Du har hela 320 000 följare på Youtube. Vad har den karriären betytt för dig?

– Den har betytt så oerhört mycket! Det började våren 2015, när jag gick andra året på gymnasiet och var med i en musikal där jag återupptäckte mitt intresse för smink. Först startade jag en smink- och livsstilsblogg, men när läsarna ville se tutorials blev det en Youtube-kanal i stället. Jag var i en sökande ålder och hade precis kommit ur en lång period med ätstörningar, självskadebeteenden och depressioner. Alla fina kommentarer från följarna byggde upp mitt självförtroende och gjorde att jag kom ur den mörka perioden snabbare.

Vad tycker du själv är det mest uppstickiga du har gjort i år?

– Det är nog att jag gjorde årets Stockholm Pride-låt. Jag har brunnit för att lyfta hbtq-personers rättigheter ända sedan jag själv kom ut, så att få representera Pride och hela Stockholms stad med min egen låt var jättestort. Jag har sjungit en del tidigare, men att inse att jag också kunde skriva musik var jättekul. Även om min musik är upplyftande och rolig att dansa till så vill jag att den ska förmedla viktiga budskap – och tydligen var det precis det som gjorde att Pride valde ”One more in the crowd” som sin officiella låt.

”Jag vill att min musik ska förmedla viktiga budskap.”

Vad driver dig?

– Jag drivs av mina följare och att upptäcka nya saker, både i omvärlden och hos mig själv. Sedan drivs jag av min adhd – jag har en lindrig form och behöver inte ta mediciner eftersom jag lyckas använda min hyperaktivitet till att vara kreativ.

Vilken är din viktigaste lärdom från 2017?

– Att jag måste prioritera min hälsa mer och inse att jag inte kan gå all-in även om jag gör något som jag tycker är jätteroligt. Tidigare i år var jag nära att gå in i väggen och det blev ett wake up call. En press jag hade på mig själv var att alltid ladda upp ett Youtube-klipp klockan 18 varje dag, så nu har jag dragit ner mina ambitioner och tiden jag lägger på Youtube. I stället har jag fokuserat på musiken och det har varit skitkul, därför är planen att balansera upp Youtube och musiken mer under 2018.

Josefin Svenberg
Publicerad 06 december
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Amanda Berglund

Amanda Berglund

Art Director
Therese Johansson

Therese Johansson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör