”Engagemang som syns och känns”
14 Mar 2016 kl: 00:00

”Engagemang som syns och känns”

Som medarbetare på LRF Konsult är din kompetens och drivkraft den viktigaste resursen. Inte bara i den egna organisationen, utan även för de 75 000 kundernas framgång. Med 130 lokala kontor runt om i landet skapas en unik närhet till kunderna, som kan vara allt ifrån en nybliven frisör eller en etablerad byggentreprenör. LRF Konsults drivkraft är passionen för lokalt entreprenörskap, oavsett bransch.

Möjligheten att ge rådgivning och hjälpa företag med ekonomi, tillväxt och deras utmaningar lockade Lina Andersson till rollen som redovisningskonsult.

– Jag sätter ett stort värde i att kunna ge kundnytta och engagemang till kunderna, det gör att jag inte bara brinner för mitt eget arbete utan för deras verksamheter också. Att vi dessutom finns på så många orter gör att jag har ett unikt kontaktnät av kollegor i hela landet. Det är fullt möjligt att göra karriär på hemmaplan. Jag kan jobba med kvalificerad rådgivning, ha utvecklande roller och delta i interna projekt utan att bo i en storstad. Vi har det stora företagets erfarenheter och resurser i kombination med lokal närvaro, vilket skapar en konkurrenskraftig förståelse för den lokala marknaden.

Steget till LRF Konsult var naturligt för Lina. Mellan 2006 och 2008 gjorde hon praktik tio veckor om året, och när hon så småningom tog examen välkomnades hon varmt in i rollen som redovisningskonsult på kontoret i Vara.

– Att jag gjort praktik och fått en bred inblick i företaget gjorde att det kändes som min arbetsplats redan innan jag började här. Jag hade lärt känna kollegorna, visste vad vi använde för affärssystem och hade fått en inblick i den öppna företagskulturen. Det kändes helt rätt att fortsätta min bana inom LRF Konsult och det beslutet har jag
inte ångrat sedan dess.

Lina vittnar om en kultur där chefer och ledare visar ett genuint intresse för medarbetarnas utveckling.

– Min närmaste chef stöttar mig i min personliga utveckling inom företaget och är duktig på att vara lyhörd för mina ambitioner. För tre år sedan fick jag möjligheten att bli tjänsteområdesansvarig för min region, vilket innebär att jag tillsammans med våra affärsstödjare ansvarar för att och implementera nya arbetsprocesser, program och tjänster. Det är en viktig roll just nu med tanke på den förändringsresa vi gör med nya digitala tjänster, säger Lina och fortsätter:

– Det är bara de anställdas egen ambitionskraft som sätter gränserna för hur var och en kan utvecklas inom bolaget, det inspirerar mig.