”En intervju är som nätdejting”
11 Sep 2011 kl: 00:00

”En intervju är som nätdejting”

First impressions last. Så klingade ett av de kommersiella budskap som präglade min uppväxt i radhusens förlovade land. Enligt tv-reklamen har du bara en chans att göra ett första intryck och eftersom det första intrycket varar för evigt får inget lämnas åt slumpen.

Självklart var det ytan som fällde avgörandet i reklamen, och som av en ren händelse fick de två perfekt vältränade modellerna varandra i slutet. Utifrån en högstadiekilles perspektiv var detta närmast att betrakta som en dokumentär. Betedde du dig bara som i reklamen skulle allt gå bra och flickorna i klassen skulle falla som furor.

Så här i efterhand var det ett uppenbart problem att den åtråvärda tjejtjusareffekten i reklamen uppnåddes genom att man tömde en halv flaska lukta-gott på överkroppen. Jag skulle fara med osanning om jag försökte låtsas som att jag inte var en del av allt detta. För precis som resten av killarna i klassen skulle även jag maximera mina chanser i samband med årets stora högstadie­disco. Förmodligen resulterade våra samlade ambitioner i fler astmaanfall än tryckare på dansgolvet.

Samtidigt går det inte att komma ifrån att både yta och det första intrycket spelar viss roll. Inte minst vid sådana tillfällen där det bara ges en möjlighet att påverka, som till exempel vid det populära fenomen som stavas nätdejting. Ett fenomen vars likheter med en arbetsintervju egentligen är ganska slående.
I båda fallen inleds resan med att du skriver ett CV, kanske lägger upp en bild och hoppas att någon hör av sig. Men i stället för en text kliniskt ren från personliga omdömen får du på nätdejtingsajten berätta lite om dig själv. Gärna roligt men inte galet – städat men inte tråkigt. Bilderna som läggs upp på dejtingsajterna är förstås utvalda med kirurgisk precision. Att skarva med information kring ålder, utseende eller jobb är dummare än dumt – granskningen är hård och passar det inte så väljs du raskt bort med hjälp av ett klick. First impressons last.

Om nu lyckan står dig bi så kanske du får komma på en intervju. Men då gäller det att tänka till innan. Nu måste du nämligen leva upp till den fantastiska presentation du har skrivit. Att du har lagt upp bilder på din ursnygga kusin blir svårt att förklara på ett bra sätt. Vid första dejten kanske den största skillnaden gentemot jobbintervjun visar sig. I stället för att möta en eventuell framtida chef sitter nu en eventuell framtida livspartner på andra sidan bordet. Är det bara jag som får ångest?

I nätdejtingens värld är det första intrycket ofta helt avgörande. Dessutom avkunnas domen direkt och inte per telefon av någon väluppfostrad HR-avdelning. Din dejt har fått rollen som såväl åklagare som domare och bödel. Ett dåligt intryck och du är ute ur leken.

Men trots att ytan på olika sätt spelar roll både vid arbetsintervjun och på dejten gäller ändå att det inte får bli för välpolerat – det minns ingen. Ytan måste därför matchas med innehåll. Det är trots allt din personlighet, kunskap och ambition som är intressant och fäller avgörandet. Inte mängden lukta-gott. Så här i efterhand hade det varit bra om reklamen i stället hade berättat hela budskapet: First impressions last, but first is not the last impression.

 

Oscar Hållén har bland annat jobbat som talskrivare åt Fredrik Reinfeldt. Just nu är han tillbaka i skol­bänken och läser till jurist. Datum: 2011-09-12