Föregående Nästa

”En arbetsdag här innebär många ’wow-faktorer’”

”En arbetsdag här innebär många ’wow-faktorer’”
13 juni

IKEAs vision om ”en bättre vardag för de många människorna” gäller fler än oss som lever här på jorden i dag. Det gäller även dina barn, barnbarn och barnbarnsbarn.

Kan man så ska man, menar IKEA – som arbetar brett och långsiktigt för att förbättra världen.
– För oss är det en självklarhet att alltid sträva efter att bli ännu bättre i allt vi gör, säger Lisa Holmberg, Sustainability Leader på IKEA Sverige, och utvecklar:
– Vårt fokus är att producera och arbeta inom planetens gränser. IKEAs hållbarhetsarbete är inte ett separat moment vid sidan av allt annat. Det är integrerat i allt vi gör – från produktion till färdig produkt och hur de används i kundernas hem.

Lisa berättar att alla IKEAs samarbetspartners måste uppfylla vissa krav för att få arbeta med IKEA.
– Oavsett om det gäller leverantörer av heminredningsprodukter eller mat så uppfyller de kraven i vår uppförandekod IWAY, vilket innebär tvingande krav inom miljö och socialt ansvar. Vi påverkar också genom att jobba med bra råvaror. Som exempel använder vi bara bomull från mer hållbara källor, som producerats med mindre mängd vatten och bekämpningsmedel. Och då ska man ta i beaktande att IKEA köper en procent av all bomull i hela världen, vilket självklart har stor betydelse för industrins utveckling. Våra ambitioner sträcker sig utanför IKEA helt enkelt.

”Våra ambitioner sträcker sig utanför IKEA.”

Hur märker konsumenten av IKEAs fokus på hållbarhet?

– På många sätt tror jag. Exempelvis har vi många lösningar för att underlätta sopsortering, samtliga kranar i kök och badrum är snålspolande och alla våra vitvaror har bästa energiklass. Vi var också först med att fasa ut glödlampor ur vårt sortiment och började omedelbart med LED-lampor. Jag tror också att många känner till IKEAs fokus på social hållbarhet och vårt filantropiska arbete.

Berätta mer om det!

– Alla människor är viktiga och förtjänar medmänsklig omtanke. För IKEA handlar det inte enbart om enstaka punktinsatser, utan också om långsiktiga åtaganden. Rädda Barnen är ett exempel på ett av IKEAs långvariga engagemang, och varje gång IKEA Family-kortet dras, så skänker vi 25 öre till Rädda Barnen. Det var också tillsammans med dem som vi gav bort 37 000 ryggsäckar med gosedjur och böcker till barn som kom hit under flyktingvågen 2015.

Hur ser IKEA på framtiden?

– Vi ser ljust på framtiden! IKEAs storlek innebär att våra initiativ verkligen ger resultat och dessutom banar väg för andra. Vi påverkar världen varje dag på så många nivåer att en arbetsdag här innebär många ”wow-faktorer”.

Liv Lövendahl
Publicerad 13 juni
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Andreas Wirf

Andreas Wirf

Art Director
Linda Fritiofsson

Linda Fritiofsson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör