Föregående Nästa

”Det var skrämmande och häftigt på samma gång”

”Det var skrämmande och häftigt på samma gång”
08 september 2017

Ett hemligt rum, inga nätverksluncher och enkelhet är nyckelorden till att Niklas Grawé på fyra månaders tid skapade och lanserade mobiloperatören hallon.
– Antingen jobbar man och får saker att hända eller så går man på bruncher och pratar om vad som ska hända.

Detta är en sponsrad artikel i samarbete med mobiloperatören hallon

I januari 2013 satte sig Niklas Grawé i ett låst rum med ett blankt papper framför sig. Han hade fått frågan från mobiloperatören 3 om han ville starta ett sub-brand och fyra månader senare lanserade han en ny mobiloperatör.
– Det var skrämmande och skithäftigt på samma gång, berättar hallons idégrundare.

”Jag har aldrig jobbat så hårt i hela mitt liv”

Niklas gjorde efterforskningar och märkte att det som svenska folket inte gillade hos sina mobiloperatörer var bindningstider, dolda avgifter, långa uppsägningstider och krångliga fakturor.
– Då landade vi väldigt snabbt i att hallon skulle bli enklast. Vi tog bort bindningstider, fakturor, uppsägningstider och kreditcheck. En ultraentreprenör måste ju ut först med saker och ting så på mindre än fyra månader gick vi från att jag satt instängd ensam med ett vitt pappersark till att vi lanserade hallon. Jag har aldrig jobbat så hårt i hela mitt liv, jag var helt slut efteråt! Men det var också det roligaste jag gjort i hela mitt liv.

Ingen bindningstid, inga fakturor. Alltid enkelt med mobiloperatören hallon.

Fyra år senare har Niklas och hans kollegor på hallon – vars namn kom till när Niklas och 3:s vd spånade fram ord som gav varma associationer och inte började på T som många av de andra operatörerna – fortsatt ha enkelheten, teamkänslan och viljan att arbeta i fokus. Varje dag sitter Niklas i möten med sina kollegor för att få allas åsikter och idéer i olika frågor och han har inte mycket till övers för att springa på företagarträffar eller pressbruncher.
– Jag är världens sämsta nätverkare, jag ställer alltid in luncher jag blir bjuden på för jag hinner inte gå dit. Entreprenörslivet är extremt oglamoröst och om jag ska dra det lite långt tror jag att antingen jobbar man och får saker att hända eller så går man på bruncher och pratar om vad som ska hända.

”Skynda i lagom takt”

Hallons korta lanseringstid med fyra månader från idé till köpbar produkt ser Niklas tillbaka på som en milstolpe att ta lärdom av i sina kommande projekt.
– Om jag får ge ett råd till andra entreprenörer så är det: Skynda i lagom takt! Jag är driven av att saker ska gå fort och det är ju viktigt, men det är också lätt att man glömmer bort att prioritera andra saker. Jag är väldigt öppen med att vi skulle ha väntat en månad till innan vi lanserade hallon, det kan vi se nu i efterhand men det tyckte vi inte då. Det är viktigt att göra saker fort men också att det blir rätt. Kom ihåg att tänka ”gör vi nu rätt sak?” och skynda i rätt tempo.

Detta är en sponsrad artikel i samarbete med mobiloperatören hallon

Fridah Jönsson
Publicerad 08 september 2017

Taggar

hallon
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Amanda Berglund

Amanda Berglund

Art Director
Therese Johansson

Therese Johansson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör