”Det krävs ett visst mått av galenskap för att lyckas”

17 Dec 2008 14:20

Daniel Ek har alltid med sig passet till jobbet. När som helst kan han
få ett samtal och vara på väg till USA eller Hong Kong. I höst lanserade Daniels företag musiktjänsten Spotify som han hoppas ska rädda och
revolutionera den vacklande musikbranschen.

Det första som blicken fastnar på när man kommer in på Spotifys kontor på Östermalm i Stockholm, är den gigantiska grönvita loggan på den intensivt gröna väggen. Det är sen eftermiddag och skratt hörs från biljardbordet i det öppna kontorslandskapet. Några anställda passar på att skjuta några bollar efter arbetsdagen och pratar uppsluppet.

När man tittar på lokalen får man ett intryck av att ha förflyttats i tiden – till IT-bubblans glansdagar. Lite längre bort finns en tv-hörna med sittpuffar, ett fotbollsspel och ett lufthockeyspel. Det finns också ett tv-spelsrum där filmkvällar och Nintendo Wii-turneringar brukar hållas.

– Jag är ganska dålig på spel och dessutom en riktigt dålig förlorare, så jag spelar bara mot dem jag tror att jag kommer att vinna mot, erkänner Daniel Ek, grundare och vd på Spotify.

Musiktjänsten Spotify är ett gratisprogram som laddas ner till användarens dator. Det liknar Itunes, men skillnaden är att musiken strömmas online från Spotifys servrar. Ur det digitala musikbiblioteket kan man välja bland miljontals låtar. Tjänsten finansieras genom reklam och genom betaltjänsten som man kan välja om man vill slippa reklam. Målet är att användarna gratis ska kunna lyssna på vilken musik som helst och att upphovsrättsinnehavarna och musikförlagen samtidigt får betalt.

Daniel Ek ser sig själv som en innovatör som gillar att förändra saker. Redan när han var femton år startade han eget företag och jobbade med webbdesign åt olika företag. Han har också arbetat som teknikchef på den framgångsrika klippdockesajten Stardoll, som används av 26 miljoner tjejer världen över. På sajten kan man gå in i ett virtuellt köpcentrum och klä upp sig själv i till exempel Donna Karans kollektion.

– Stardoll är ett riktigt kul företag. Jag fick en bra inblick i hur man skall paketera en produkt för att den ska bli så intressant som möjligt för användarna.

Senare startade han bolaget Advertigo, som arbetade med marknadsföring. Sommaren 2005 lärde Daniel känna Martin Lorentzon, ägare av internetannonseringsföretaget Tradedoubler, och de blev som ler och långhalm. Martin köpte upp Daniels före­tag och det var i den vevan som idén till Spotify föddes.

– Vi började prata om vart internet är på väg. I dag tänker man på Itunes när man tänker på musik. Men Itunes är omständligt. Vill man höra en viss låt måste man köpa den. Det är inte så man konsumerar musik idag.

Daniel menar att affärsmodellen inte har hängt med på den lagliga sidan. För varje låt som köps på Itunes, laddas 20 låtar ner illegalt.

– Jag vill göra något som gör att artisterna känner “Fan, jag kan betala mina räkningar. Jag vill skapa mer cool musik”.

I oktober lanserade företaget den nya musiktjänsten. Än så länge har Spotify avtal med de flesta större skivbolagen, men en hel del musik från independentbolagen saknas i musikbiblioteket. Men detta hoppas man råda bot på, i och med att man hela tiden lägger till ny musik.

– Det tillkommer 10 000 låtar varje dag och vårt mål är att man så småningom ska kunna lyssna på 97 procent av all musik som har getts ut.

Och framgångarna har inte låtit vänta på sig. Redan en vecka efter lanseringen i oktober värderades Spotifys marknadsvärde till 850 miljoner kronor, enligt en källa till Dagens Industri. I nuläget har företaget drygt 50 anställda och kontor i Stockholm, Göteborg, London, Berlin, Madrid och Paris. De planerar att öppna ytterligare ett kontor i Milano eller Rom.

– Den största framgången är att så många verkar uppskatta det vi gör – både annonsörer, artister och användare. Det har aldrig varit så roligt som nu.

Men helt problemfritt har det inte varit. Fram-gångarna är ett resultat av två års hårt arbete med att resa runt och få skivbolag och upphovsrättsorganisationer att förstå vad det var de ville göra. Spotify jobbar med 20 000 skivbolag och Daniel menar att alla haft olika synpunkter på hur samarbetet ska se ut.

– Det fanns stunder då vi inte trodde att vi skulle klara det. Men jag har lärt mig att uppskatta problem och blir nästan glad när de uppstår. Värdet av det man gör är summan av alla problem.

Daniel har själv investerat 20 miljoner i företaget. Men han är inte alls orolig och menar att det känns tryggare att satsa på människor än att satsa på börsen.

– Det krävs ett visst mått av galenskap för att lyckas. Att vara entreprenör är lite som att bestiga ett berg – många skulle nog avstå. Det krävs övertygelse, engagemang och försakelse. Då krävs det att man är lite galen och tror på sig själv och sin idé.

Kommer man att kunna ta med sig Spotify i Ipoden i framtiden?

– Vårt motto är att man ska kunna lyssna på vilken musik som helst, var som helst. Det besvarar nog din fråga, säger Daniel och ler hemlighetsfullt.

Vad är det bästa och sämsta med att vara sin egen?

– Det bästa är att ingen dag är sig lik och att jag får göra det jag brinner för. Det är otroligt kul med all positiv respons och jag lär mig nya saker varje dag.

– Nackdelen är att det inte är något nio-till-fem jobb. Jag har alltid med mig passet till jobbet. Jag kan få ett samtal och plötsligt behöva resa till USA eller Hong Kong mitt i natten och det kan vara svårt att koppla av. Familj och vänner får lida för det.

Text: Anna Silberstein

Shortcut Redaktion
Publicerad 17 Dec 14:20

Kommentarer

Fler artiklar

Dela artikeln

Favoritmarkera

Fler artiklar

Fler artiklar »

Filmer

Fler videos »