Föregående Nästa

”Det är lite galet på ett väldigt bra sätt”

”Det är lite galet på ett väldigt bra sätt”
20 december 2016

Inom den framgångsrika mediekoncernen Schibsted ryms många olika verksamheter världen över. En av framgångsfaktorerna har varit att företaget tidigt insåg kraften i digitaliseringen – bland annat när telefonkatalogen övergick till mobilen och Hitta.se skapades.

Den internationella mediekoncernen Schibsted omfattas av en rad olika varumärken i Sverige, bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Blocket och Lendo. Schibsted var tidiga med att bygga upp ett ekosystem av sajter som kompletterar varandra och som driver trafik till koncernens olika företag och verksamheter – exempelvis Hitta.se där Maja Julin arbetar som chef över backoffice.

Maja har några poäng kvar till examen som ekonom. Att inte utbildningen är helt komplett har inte hindrat Schibsted att satsa på henne som ledare i organisationen. Det speglar Schibsted på ett bra sätt – är en person duktig så spelar det formella inte så stor roll. 

Maja är chef över backoffice som omfattar fem medarbetare förutom henne själv. Hennes team hanterar inkommande frågor från både användare och betalande kunder, samt utgör ett stöd i säljarbetet.

– Vår grupp är lite kittet mellan utvecklarna och säljarna som är ganska olika personlighetstyper, kommenterar Maja som kom in på Hitta.se genom att hon jobbade extra på ett bemanningsföretag under studietiden. Hon började i receptionen och har klättrat snabbt på bara några år. Schibsted såg ledaregenskaper i henne – och de satsade.

– Hitta är ett väldigt roligt företag där vi har en väldigt öppen och prestigelös kultur. Vi är bara femtio medarbetare, så det blir en familjär känsla.



Den största delen av medarbetarna utgörs av säljare respektive utvecklare. Två olika kulturer som möts, men Maja ser bara fördelar.

– Jag gillar säljmentaliteten. Det är en speciell miljö som är väldigt social och öppen. Det är lite galet på ett väldigt bra sätt! Det är en bra blandning av individer som alla får vara sig själva.  

Som ledare är Maja rak, öppen och inlyssnande. En chefs viktigaste uppdrag är enligt henne att underlätta och stödja gruppens utveckling. 

– Jag tror på att ha stora öron och lyssna på medarbetarna. Jag är samtidigt ganska rak i mitt ledarskap. Utmaningen är att veta hur personlig man ska bli som ledare, när är du chef och när är du kompis?

För Maja är det naturligt att vara ledare. Hennes mamma är ambassadör i Sydafrika och har inspirerat henne i sitt yrkesval.
– Min pappa är hemmapappa medan mamma gör karriär. Det är en omvänd ordning än den vanliga och det inspirerar mig, konstaterar Maja.

Hitta.se har funnits i tolv år och går väldigt bra, något som Maja framhåller som ett viktigt kriterie vid val av arbetsplats. Det blir både roligare och enklare om du arbetar på ett företag som går bra.

– Ett företag som går bra är mer öppna för förslag och att ta till lite annorlunda lösningar än de självklara. Medarbetarna på en sådan arbetsplats blir mer innovativa, menar Maja och berättar att det är nya spännande innovationer på gång på Hitta.se, idéer som kommer från medarbetarna. Vad det är för innovationer får hon dock inte berätta ännu.

– Trots att Hitta.se har funnits i tolv år är det fortfarande lite startup-känsla. Det är korta beslutsvägar, medelåldern är relativt låg och medarbetarna deltar i en väldigt hög grad i att utveckla företaget och tjänsten, summerar Maja.

Christian Albinsson
Publicerad 20 december 2016

Taggar

schibsted
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Andreas Wirf

Andreas Wirf

Art Director
Linda Fritiofsson

Linda Fritiofsson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör