”Det är en oerhört spännande resa som pågår”
14 Okt 2016 kl: 00:00

”Det är en oerhört spännande resa som pågår”

Bob den Hartog är precis den sortens världsmedborgare som är klippt och skuren för Arlas globala verksamhet. Han föddes i Holland, men flyttade till Filippinerna som femåring, flyttade sedan till Bangkok i sju år och flyttade därefter tillbaka till Rotterdam i Holland när det var dags för högskolestudier. Efter sejourer i Singapore, Italien och Stockholm sökte han sig sedan till Arla Foods.

– Jag hade fått upp ögonen för företaget under employer branding-dagar och genom olika föreläsare vi hade i skolan, och även om andra arbetsplatser också var intressanta var det till slut tre faktorer som fick mig att välja Arla: Människorna – alla jag träffade var supergenuina och varma, men framförallt väldigt professionella. Traineeprogrammet – F15 är extrem åtråvärt, det är globalt och väldigt utvecklande, men också utmanande. Och så produkterna – I Europa har mejeriprodukter funnits i all evighet. Men i utvecklingsländer och framtidsmarknader växer efterfrågan extremt snabbt och det är en oerhört spännande resa som pågår.

Höga krav på F15

De femton lyckliga talanger som årligen plockas in på F15-programmet är inga duvungar och det är hårda uttagningar för den som vill få en plats. Väl antagna förväntas de att ifrågasätta och utmana med sina nya blickar. I utbyte får deltagarna under 24 månader testa på tre olika roller inom organisationen – både globalt och på huvudkontoret i danska Århus. Där befinner sig just nu Bob, efter att ha spenderat sin första rotation med fokus på mellanöstern där han var inblandad och stöttade i flera olika strategiska projekt kopplat till Arla Foods verksamhet i regionen.

– Än så länge vet jag inte var jag ska göra min nästa och sista rotation. Vi har fått lämna lite preferenser, men allt jag vet är att jag vill arbeta på nya, oetablerade marknader. Där är tempot högt och du måste leverera resultat direkt. Sådant ger mig energi!

Tajt gemenskap

Även om deltagarna på F15-programmet är utspridda över hela världen håller de kontakten via sociala medier och utbyter erfarenheter och bollar med varandra. Under de 24 månaderna ska de också träffas en vecka under fyra tillfällen för att vidareutbildas inom bland annat ledarskap och projektledning. Under det första tillfället – introduktionskursen i Danmark, introducerades de inte bara till varandra, utan även till Arlas värderingar och kultur.

– Under den här veckan fick vi även prova på livet på en bondgård, för att få en kontakt med den verklighet som våra ägare – mjölkbönderna – har. Så vi fick exempelvis stiga upp i ottan för att mjölka en ko.

– Det var en väldigt värdefull lektion att få en inblick i livet på en bondgård. Det är ju trots allt därifrån som våra produkter kommer, men även vår kultur, våra värderingar och vårt hållbara framtidstänk också.