De bästa cheferna visar vägen
27 Okt 2015 kl: 00:00

De bästa cheferna visar vägen

Engagemang som syns och känns, kundvärde som gör skillnad och affärsmässighet i allt vi gör är värderingarna hos LRF Konsult, rådgivningsföretaget som får Sveriges småföretagare att växa. LRF Konsult är i dag Sveriges största rådgivare inom ekonomi & skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling. Med 1 400 anställda och 130 kontor finns all kraft samlad under samma tak.

Berätta om er ledarskapsfilosofi!
– Vi har en gemensam ledarprofil i koncernen som handlar om mod, utveckling och engagemang. Det senaste året har vi jobbat med ett otroligt spännande utvecklingsprogram för våra ledare som utgår från våra chefers ageranden och beteenden. Vi har utvärderat och kartlagt vad de allra bästa cheferna gör i vår organisation och byggt vårt ledarprogram på det.

Vilken är den största utmaningen med att vara ledare?
– Att hantera och driva förändring. Man måste dels kunna hantera sig själv och ha insikt om sina styrkor och utvecklingsområden. Det handlar även om att kunna få med sig medarbetare i förändringsarbete och visa vägen och inspirera för att snabbt kunna ställa om. Det är utmanande, men också roligt.

Vad är du stoltast över?
– Vårt medarbetar- och ledarindex har ökat markant, vi har gjort ett jättekliv framåt och det känns enormt bra. Vi är på topp 20-listan över ”Sveriges Bästa Arbetsgivare” och genom att kontinuerligt göra interna mätningar får vi kvitto på att vi har bra förutsättningar för att prestera i vår organisation. Jag är stolt över hur vi utvecklat vårt ledarskap och jag är säker på att allt hänger ihop. Ett engagerat ledarskap är en viktig del i att skapa en bra arbetsmiljö där människor trivs och vill lägga sin tid.

Vad har ni för planer framöver?
– Fortsätta utveckla våra ledare så att de ska kunna fortsätta att leda och driva förändring. I takt med bland annat den ökade digitaliseringen som påverkar våra medarbetares arbete har ledarskapet en viktig roll i vår förändringsresa. Vi satsar på att jobba med Employer Branding-aktiviteter för att kunna attrahera och rekrytera framtidens medarbetare. Jag tror att nyckeln till framgång är starka och tydliga värderingar och ett synsätt att våra medarbetare är det som driver organisationen framåt.