Cv-trenderna som gäller 2014
15 Jan 2014 kl: 00:00

Cv-trenderna som gäller 2014

1. LinkedIn tar över

– Det håller på att ske ett paradigmskifte inom rekrytering, där sidor för professionellt nätverkande ersätter traditionella cv:n. LinkedIn har vuxit stort i Sverige och så gott som alla rekryterare har konto där, vilket gör det allt vanligare att kandidaterna letas upp direkt genom sajten istället för via en annons.

2. Länktätt i cv:t
– Cv:t är inte längre bara en uppräkning av dina meriter. Många jobbsökare länkar till sociala medier eller en personlig sajt i cv:t, så att rekryteraren kan få en utökad bild av dig genom att ta del av information på nätet.

3. Undvik tragik – satsa på grafik
– Konkurrensen på arbetsmarknaden är hård och det är svårt att få sitt cv att sticka ut. För 15 år sedan hade många inte ens en bild i cv:t. Nuförtiden har många jobbsökare bra koll på olika designprogram och anstränger sig för att göra cv:t till något extra.

4. Det våras för cv-proffsen
– Att skriva cv är inte enkelt, man kan vara hur kompetent som helst och ändå ha svårt att sälja sig själv. I USA har det under några år varit populärt att ta hjälp av professionella cv-skribenter när man söker jobb.  I takt med att det blir vanligare att köpa tjänster i allmänhet börjar nu samma trend synas i Sverige.

5. Högre krav hos jobbsökare

– En allmän trend inom jobbsökande är att kandidaterna är mer medvetna om allt runt omkring jobbet. Förutom stimulerande arbetsuppgifter ställer man krav på bra kollegor, utvecklingsmöjligheter, möjlighet att arbeta internationellt och att företaget ska ta ett socialt ansvar.

Linus tre övriga jobbsökartips

1. Lyft luren
Alla företag använder olika kanaler när de rekryterar. Det är lönlöst att leta annonser på ett företags hemsida om de inte har som policy att annonsera där, och om du kollar på 20 rekryteringsföretag finns det en risk att du missar 980. Identifiera därför några företag du är intresserad av, ring upp dem och fråga direkt hur de rekryterar.

2. Se över dina sökord

Om rekryterare ska hitta dig på nätet är det viktigt att du har skrivit in rätt sökord på till exempel LinkedIn. Om du till exempel är redovisningsekonom, se till att du har det som sökord.

3. Analysera dig själv
Det är inte bara InDesign du behöver lära känna, utan också dig själv. Ta reda på vad du kan och vad du vill – det är kärnan i varje cv. När du under en intervju  får frågan varför du vill jobba på företaget får du inte staka dig.