”Bra och effektiv kod känns som en vackert målad tavla”
14 Sep 2016 kl: 00:00

”Bra och effektiv kod känns som en vackert målad tavla”

Blott en vecka efter sin examen välkomnades Björn Hegstam med öppna armar på affärssystemsleverantören Itello.

Vad gör du på Itello?
– Jag är systemutvecklare i ett team som bland annat ansvarar för underhåll och nya funktioner kring in- och utbetalningar och skatt i affärssystemet Inca. Det är ett system för att administrera pension och livförsäkring. Totalt ansvarar vi för 7–8 olika områden. Redan innan min examen hade jag säkrat ett jobb här, och lockades hit av den öppna kulturen och möjligheten att ta mycket ansvar.

Vad får dig att stanna kvar?
– Itello har fått till en avslappnad och vänlig atmosfär som för den delen inte tummar på prestationerna på något sätt. Jag får stor frihet att utvecklas inom de områden jag känner mig intresserad av. Vi går inte så mycket efter etablerade utvecklingsplaner och kompetensmallar på individnivå, snarare drivs vi framåt av en allmän anda som inte låter oss stagnera. Man uppmuntras, men tvingas inte, att ta ansvar i olika projekt, vilket leder till att i stort sett vem som helst får ta på sig ledartröjan. Det gör också att man får väldigt många chanser att lära nytt och utvecklas i sin yrkesroll.

”Att hjälpa andra med deras problem är roligt”

Har du dragit på dig ledartröjan i ett projekt?
– Ja, absolut. Vi driver många projekt som går ut på att kasta ut gammal funktionalitet och implementera helt ny sådan. Lite som när man renoverar eller bygger ett nytt kvarter i en stad. I och med en stor omskrivning av en bokföringsmodul, där jag visade framfötterna, blev jag lite av en expert på ett par områden. Att hjälpa andra med deras problem är roligt, och något som går åt båda hållen. Jag kan ju inte heller allt om allt.

Hur utmanas du i ditt jobb?
– En stor del av mina utmaningar är tekniska till sin natur. Alla funktioner jag implementerar ska fungera smärtfritt och korrekt, vilket kräver felfri kod. För att bli nöjd på ett personligt plan undviker jag fulhack och andra genvägar. Grym kod väcker samma känslor hos en programmerare som en vacker tavla gör hos en konstnär.