13 Apr 2008 kl: 00:00

Börjar du kundmötet med ett avslut?

Det här avslutet passar bra inom försäkrings- och finansbranschen och andra branscher med stor konkurrens, där erbjudanden från olika bolag är lika varandra.

Ibland kan det vara trögt att boka nya besök i den sortens branscher.

När du äntligen får boka ditt första besök med en kund, kan anledningen mycket väl vara att han eller hon vill träffa dig av en speciell orsak.

Konsten är att få fram orsaken, så fort som möjligt. När du börjar mötet säger du så här:

– Jag är säker på att du under årens lopp har fått många telefonsamtal från företag som vårt. Eftersom du gick med på att vi skulle träffas, var det något speciellt som du ville att vi skulle prata om?

Prova detta. Så enkelt och elegant. Tänk om det fungerar? Tänk om du i 50 % av fallen kan få kunden att av sig själv berätta ungefär vad det är han eller hon är ute efter? Tänk vad mycket tid du sparar både för dig och för kunden.

Förra veckans Monday Morning Letter handlade om att minska ned på onödigt långa företagspresentationer och produktbeskrivningar och istället fokusera på hur du skulle kunna öka kundens vinst.

Nu lär du dig dessutom spara på kundens tid så att mötet handlar om EXAKT det kunden vill köpa av dig. Tala om kundnytta!

Vill du lära dig ett annat avslutstips, som fungerar bra i samma branscher?

Klicka HÄR.

Veckans utmaning

Prova detta på dina tio nästa kundmöten med nya kunder.

Håll räkningen på hur många som du faktiskt kan få att berätta om sitt behov direkt. Du kommer att bli positivt överraskad av resultatet.

Lycka till!

Max

Max Söderpalm är expert på försäljning och säljledning. Inom kort aktuell med boken 30 sätt att göra affär. Varje vecka skickar han ut Monday Morning Letter, ett uppfriskande brev för dig med fokus på sälj. Vill du prenumerera på Monday Morning Letter? Mejla blogg@soderpalm.se. Läs mer om Max, hans blogg och Monday Morning Letter på www.soderpalm.se.