7 Apr 2010 kl: 00:00

Att finnas är inte nog …

Märk väl att Ted hade större delen av sina framgångar före MTV:s genombrott på 80-talet. Före individualismens och yuppie-erans tid. Före Wayne W Dyer’s ”Satsa på dig själv” och ”Sikta mot stjärnorna”. Då hade Ted redan lämnat rampljuset för söka en djupare mening med livet.

Alla sanningar åldras – teserna och medierna förändras. Nu 30 år senare är allas skräck att sakna närvaro på Facebook, Twitter och Linkedin. För finns du inte där, är det inte säkert att du finns till.

Påminner om fotbollsplanen hemmavid. Köpmännen som ville synas hade alltid en sponsorskylt på läktaren. Som om det hjälpte när snacket gick om taskigt bemötande, ofräscha varor och rejält saltade priser.

Det som alltid förundrar mig är att närvaron anses viktigare än vad du förmedlar. Ett varumärke som vill lyckas måste ha en vilja och ett förhållningssätt till oss människor. För att få tillträde till mitt hjärta måste du visa empati och ha värderingar som tilltalar mig. Det glöms ofta bort nu när rusningen går med full fart mot de sociala medierna. Men alla företag, varumärken och produkter kommer knappast att hitta guld i nya Klondyke. Ytan blir ännu mer ytlig om du inte kan fylla ditt varumärke med själ och substans.

Att vara närvarande är naturligtvis viktigt, men felaktig närvaro kan vara ännu värre. Så att göra läxan väl blir än mer betydelsefullt i denna nya tid. För att bygga trovärdiga varumärken krävs gott omdöme och långsiktig agerande. Ett enda missriktat budskap kan spoliera många års mödosamt arbete i ett varumärkesbygge. Desto viktigare att tänka på i dag när ett budskap för alltid finns kvar.