Föregående Nästa

5 knep: Så håller du dig pigg hela dagen

5 knep: Så håller du dig pigg hela dagen
11 maj 2012

Tröttare än tröttast när matkoman slår till efter lunch - eller blinkar du sömnigt redan innan förmiddagsfikat? Här är tipsen som hjälper dig att hålla ut hela dagen.

Brukar du önska dig en extra växel för att hålla orken uppe på eftermiddagarna? Svajigt blodsocker, för stor lunch och dåliga fikavanor är några bovar som gör dig trött och seg på eftermiddagarna. Så här äter du som vill hålla dig pigg och snabbtänkt hela dagen:

• Ät en bra frukost med kolhydrater, protein och fett. Gröt med lite nötter och bär eller frukt och ett kokt ägg är toppen. Eller mixa en smoothie på rismjölk, banan, frysta bär, protein­pulver och linfröolja om du har svårt att äta på morgonen eller har ont om tid. Ät inte vitt bröd och söt yoghurt.

• Förmiddagsfika kan vara en frukt och lite nötter, en halv avokado eller en skiva rågbröd.Låt bli kak­burken!

• Ät en lagom stor lunch. Välj med omsorg: grönsaker, grova kolhydrater som råris, bulgur eller quinoa och rent protein som kyckling, fisk (gärna fet!) eller kött. Ät dig aldrig proppmätt och håll dig i skinnet om du äter buffé!

• Eftermiddagsfika. Här kan en kopp kaffe mycket riktigt vara upp­piggande, men håll dig borta från kakburken nu också!

• Är skadan redan skedd? Så fort du börjar känna dig trött bakom skrivbordet tar du lite snabb energi i form av torkad frukt och lite nötter. Kaffe piggar som bekant upp och ett par torkade aprikoser smakar gott till och hjälper blodsockret uppåt igen.

 

Ulrika Hoffer
Publicerad 11 maj 2012
Föregående Nästa

Shortcut-teamet

Amanda Berglund

Amanda Berglund

Art Director
Gustav Felander

Gustav Felander

Webbredaktör
Therese Johansson

Therese Johansson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör