17 Feb 2009 kl: 00:00

13 samtalsämnen som kan kosta dig jobbet

1) Snacka inte skit om din chef eller kollega – åtminstone inte online eller via mejl. Risken är stor att det hamnar i fel händer.

 

2) Planerar du att gå vidare och söka nytt jobb? Håll det för dig själv!

 

3) Berätta inte om tidigare sjukdomar. Sorgligt, men sant: risken är stor att du blir behandlad annorlunda om det kommer fram att du till exempel varit långtidssjukskriven.

 

4) Bli inte för intim när det gäller ditt kärleksliv, du vill ju inte får rykte som kontorets levande såpopera!

 

5) Håll konfidentiell information för dig själv. Glappar du om vilka som ska få sparken kanske det till slut blir du själv!

 

6) Prata inte politik. Det kan väcka alldeles för starka känslor.

 

7) Skryt inte! I längden blir det tröttsamt för dina kollegor att lyssna på vem du golfade med i helgen.

 

8) Skvallra aldrig! Att bli känd för att sprida rykten och inte kunna bevara hemligheter kan verkligen skada karriären.

 

9) Prata inte lön. Det finns få saker som väcker avund så lätt hos arbetskamrater.

 

10) Försök inte frälsa dina arbetskamrater. Religion kan vara lika känsligt som politik.

 

11) Terapisamtal kan lätt skrämma folk, så håll det som sägs hos din psykolog eller parterapeut för dig själv.

 

12) Bli inte för privat. Du vill inte framstå som en person som inte vet när det är dags att sluta babbla.

 

13) Håll dina skämt rumsrena. Rasistiska och sexistiska skämt är aldrig okej.

 

 

Källa: Careerbuilder.com