10 saker som bra chefer gör – enligt Google
22 Nov 2018 kl: 00:00

10 saker som bra chefer gör – enligt Google

I tio år har Google drivit projektet “Oxygen”, där de kom fram till åtta saker som framgångsrika chefer har gemensamt. Nu, när Google växt rejält som företag, har de forskat ytterligare och har kommit fram till totalt tio egenskaper. Magasinet Inc. listar dessa.

En bra chef:

1. Är en bra coach

Som inte ser motgångar som något negativt – utan snarare en möjlighet att lära sig själv och sina medarbetare nya saker.

2. Skapar starka arbetslag

Chefen ser till att alla får ett stort eget ansvar och rätt verktyg för att göra sitt jobb.

3. Skapar en inkluderande arbetsmiljö

Får man stöd hos både sina kollegor och sin chef vågar man ta risker – och utvecklas.

4. Är produktiv och resultatorienterad

En bra chef får sin omgivning att växa, menar Google. Hen har koll på vad medarbetarna kan, och använder emotionell intelligens för att motivera dem till att nå sin fulla potential.

5. Är bra på att kommunicera

De är både bra på att lyssna och värdesätter transparens på arbetsplatsen.

6. Stöttar medarbetarnas karriärutveckling

Bra chefer hjälper gärna sina kollegor att nå uppsatta mål.

7. Har en tydlig vision för arbetslaget

Den här visionen är också väl implementerad hos medarbetarna.

8. Sätter sig in i andras jobb

En riktigt bra chef tar sig tid till att förstå sina medarbetares uppgifter och utmaningar.

9. Ser företaget som en helhet

Här är det allt annat än en “vi mot dem”-mentalitet som gäller. En toppenchef tävlar inte med andra team inom företaget, utan ser till helheten.

10 Bra på att fatta tuffa beslut

Oavsett vilket beslut det är är de transparenta med hur de går tillväga – och varför.

Läs Googles egna ord om studien här.