Föregående Nästa

10 000 läser hans brödblogg

10 000 läser hans brödblogg
26 januari 2010

Sugdegsbrödet är fortfarande hetare än en ugn och Martins blogg är minst lika varm.

Sugdegsbrödet är fortfarande hetare än en ugn Martin Johansson har skrivit boken ”Surdegsbröd” och har omkring 10 000 läsare i veckan på sin bröd­blogg Pain de Martin.

Brödet vi köper i mataffären innehåller en massa konstiga saker för att det ska hålla längre, och allt fler upptäcker att de släta, likbleka frallorna inte är så kul. Har man väl ätit ett riktigt välgjort bröd inser man att det är så här bröd ska smaka!

Jag tror att det finns en massa anledningar till att det plötsligt snackas så mycket om surdegsbakning, en bakteknik där man inte använder vanlig jäst, utan gör en grund på mjöl och vatten som skapar egna jästbakterier. De senaste åren har folk börjat bry sig mer och mer om vad vi stoppar i oss, och jag tror att vi behöver kontraster mot det stressiga vardagslivet. Att sätta händerna i en deg är så olikt allt annat i samtiden, där saker bara går fortare och fortare. Mitt i kommunikationsrevolutionen finns det något som måste få ta tid – det är själva poängen med att baka bröd på surdeg. Under en stressig dag på jobbet kan det vara rätt skönt att veta att man har en deg som står och jäser hemma på köksbänken.

Jag har bakat i ungefär tre år. Några kompisar hade köpt en säck fint bagerivetemjöl som gör att brödet reser sig väldigt bra. Plötsligt kunde man göra bageribröd hemma. I stället för att ta ett recept i Bonniers kokbok, köra in brödet på 175 grader och ta ut ett tråkigt vitt bröd utan skorpa, insåg jag att det faktiskt går att göra rustikt bröd hemma. Jag lärde mig saker som att brassa på ugnen allt vad det går för att ge brödet mycket färg och en bra yta.

För snart tre år sedan startade jag en blogg om mitt bakande, Pain de Martin. Då handlade det mest om att ha någonstans att föra anteckningar över mitt eget bakande. Jag hade inga som helst ambitioner att någon skulle läsa den. I maj förra året nämndes den i en artikel om bakning, och från att inte ha haft några besökare började den spridas. Nu har jag omkring 10 000 läsare i veckan. Jag tror att folk uppskattar att den inte är så märkvärdig – ibland blir mina bröd bra, ibland inte. Förra sommaren ringde förlaget Natur och kultur, och nu i september kom boken Surdegsbröd ut. Jag har försökt förmedla hur degen ska lukta, hur den ska kännas. Egentligen är det inte så svårt, men man måste vara aktiv och hålla koll.

Surdegstrenden märks kanske allra tydligast bland män mellan 30 och 40 år, en kategori som inte har intresserat sig så mycket för bakning tidigare. Kanske gillar männen utmaningen – vem som helst kan ställa sig och baka en vanlig jästdeg, men det här är lite krångligt och det finns mer att snöa in på. Dessutom finns det ju en massa prylar att köpa: degblandare, digitala vågar, baguetteplåtar, jästkorgar …

Jag tror definitivt att den här trenden håller i sig. Vi lagar ju större delen av maten vi äter själva, men det är väldigt få som bakar nästan allt sitt eget bröd. I framtiden kanske det jämnar ut sig.

 

Maija Mårtensgård och Malin Sund
Publicerad 26 januari 2010
Föregående Nästa

Shortcut-teamet

Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Amanda Berglund

Amanda Berglund

Art Director
Therese Johansson

Therese Johansson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör